Stöd Ukraina

Ferre40s blogg

Tisdag 15 Juli 2008 - Ho Chi Minh
Resealbum: Thailand 2008

Besok vid Cu Chi tunnel

I morse kom jag till Saigon vid 6.45 lite over en timme efter utsatt tid. Nu har jag markt att de tider som star pa biljetten ar valdigt preliminara sa igar nar jag lamnade Nha Trang blev det ca 90 min efter biljettiden.

Val framme sa klev jag av bussen dar ett hotell jag kollat pa lag sa det var valdigt skont att slippa leta pa ett hotell. Hotellet ar overraskande bra for priset...16$\natt.

An en gang blev det inte mycket somn pa bussen for jag maste saga att infrastrukturen och vagarna inte ar som man ar van vid. Nu ska det bli skont att flyga resten av tiden.

Nar jag checkat in bokade jag en dagstur till Cu Chi tunnlarna som vietnameserna anvande i kriget mot fransmannen pa 50-talet och mot USA i slutet pa 60-talet. I detta omrade fanns det ca 40 mil tunnlar som da gravdes for hand.

Vi borjade med ett besok pa en verkstad dar handikappade gjorde olika saker helt for hand. Det var fantastiska masterverk som de gjorde. De anvande bla aggskal. Dar kopte jag nagra underlagg som var valdigt vackra.

Vid tunnlarna sa fick vi forst se en dokumentar om sjalva omradet och dess historia for frihet. Darefter sa blev det en rundtur mitt i djungeln dar vi fick se hur de forsvarade sig mot fransmannen och amerikanarna. Under krigen bodde de i dessa tunnlar dar de byggde upp ett samhalle....det var helt otroligt att ta del av.

Vi fick ocksa prova pa att ga 90 m i en sadan tunnel men den var lite utbyggd for i borjan nar de byggdes sa fattar man inte hur de kunde forflytta sig.

Nu ar det tur att man sjalv ar smidig och valtranad for i tunneln vi fick ga fanns det uppgangar var 15:e meter. Jag tog mig igenom dessa 90 meter men var helt slut, trots att man ar valtranad.....

Totalt sett var det valdigt intressant att ta del av hur de forsvarade sig och vilka grymma fallor de gjorde till fienden.

Hemfarden till Saigon blev sedan ett aventyr for sig....Bussens vaxellada gick sonder sa chaufforen kunde bara kora pa en vaxel sa han forsokte undvika att behova stanna och det ar inte latt i denna trafik....Jag maste saga det var otroligt att han lyckades manovrera en fullstor buss genom staden utan att krocka.

Imorgon blir det ett besok pa deras krigsmuseum innan avfard till Thailand. Tyvarr hinner jag inte med ett besok i Mekongdeltat men har jag tur kan jag uppleva det i Cambodia.

Nu ska jag forsoka ladda upp lite bilder pa Cu Chi
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stranden Hoi An
12 år sedan
Nha Trang
12 år sedan
Battur
12 år sedan