Emmgus81s blogg

Torsdag 8 Juli 2010
Vi stannade i stugan fram till lunch ungefär och sen åkte vi hemåt!

Resan hade varit underbar men det var ändå skönt att komma hem och framförallt att sova i den egna sängen :)

Vi kom fram till att vi totalt åkt cirka 450 mil.

Att åka på bilsemester så här var rikitgt kul och vi kommer säkert göra det fler gånger. :)
Torsdag 8 Juli 2010
Vi tycker båda två det är kul med djur så vi gjorde ett besök på Odense Zoo som var en lite lagom stor trevlig djurpark. Den var trevlig för vuxna men det var ganska inriktad för barn så jag tror den är perfekt om man har småbarn.

Vi åkte vidare och var efter ett par timmar tillbaka på svensk mark i Helsingborg, kändes skönt :)

Precis som på nervägen stannade vi mina föräldrars sommarstuga för att sova.
Onsdag 7 Juli 2010
Efter frukost fortsatte färden norrut. Vi hade från början tänkt att vi skulle åka färjan Rödby - Puttgarden men eftersom vi hade gott om tid så bestämde vi för att åka genom Danmark och över broarna över lilla och stora bält.

Vi stannade i den tyska staden Flensburg för att äta lunch och det var en jättemysig stad. Vi passade även på att handla lite alkohol (mest vin) här till bra pris :)

I Odense stannade vi och efter lite dyr mexikansk mat på stan sov vi gott.

Tyvärr finns det inte så mycket bilder från de här sista dagarna på resan.
Tisdag 6 Juli 2010
Vi började bli mer och mer trötta på att spana på olika städer så aktiviteten för dagen blev ett besök i en stor fågelpark cirka tio mil från Hannover. Jag är inte lika fascinerad av fåglar som sambon men jag tyckte ändå besöket där var rikitgt spännande. Djurskötarna verkade ha byggt upp relationer med fåglarna och t.ex. blev en pelikan helt excalterad och började vifta med vingarna när en av skötarna kom och pratade med den, lite som en hund som blir glad att se sin matte eller husse :) Dom hade även en utomhusföreställning där dom visade upp djuren fåglarna på ett ganska häftigt sätt, bl.a. genom att låta dem flyga mellan de olika skötarna.

Vi bestämde oss sedan för att Hamburg verkade vara ett lämpligt ställe att tillbringa natten på.
Det visade sig att mannen som jobbade i reception på hotellet vi tänkte bo på kunde lite svenska eftersom han hade en norsk fru och hade seglat en del vid den svenska kusten :) Det var faktiskt rikitgt skönt att kunna snacka svenska för en gångs skull. Vi var hungriga och hamnade på en italiensk restaurang men det var verkligen inget bra ställe, maten var inte särskilt god och dom hade stora problem med att förstå att sambon både ville ha ett glas rött och ett glas vatten.
Måndag 5 Juli 2010
Vårt intresse för gamla mysiga städer började vid det här laget bli mättat men eftersom Rothenburg är känt för att vara vädligt fint tog vi en promenad i de gamla delarna av staden och det var ju såklart fint. Vi gjorde även ett besök på ett julmuseum (Deutsches Weinnactsmuseum) som finns i staden som berättade om julens historia, många av traditionerna härstammar tydligen från Bayern som är den del av tyskland som Rothenburg tillhör. Det som var minst lika fascinerande som museet var den tillhörande julpyntsbutiken, det fanns hur mycket som helst! Ville man t.ex. köpa julgranskulor fanns det nog flera hundra olika färger och modeller att välja mellan..

Vi åkte vidare och nästa stopp blev den lite större staden Wurzburg där vi promenade runt lite samt åt lunch på Pizza Hut :)

Vad vi skulle göra resten av resan hade vi inte planerat så mycket så vi funderade lite fram och tillbaka vart vi skulle åka och bestämde oss för att börja röra oss norr ut nästa stopp blev Hannover. Vi kom fram ganska sent och vädret var inte toppen så när vi kom fram blev det en tysk kebab på centralstationen och därefter lite slappande på hotelrummet.
Söndag 4 Juli 2010
Anledningen till att vi valde att sova i Fussen var att slottet Neuschwanstein ligger i närheten och att romantiska vägen som vi tänkt åka börjar i Fussen.

Vi började dagen med att åka till slottet. När man parkat bilen kan man sedan välja tre olika sätt (promenara, åka buss eller hästskjuts) att ta sig upp för berget för att se slottet och vi bestämde oss för att åka buss för att hinna till en visning av slottet som skulle vara på engelska . Halvvägs upp började jag ångra det valet, vägen var en jättesmal serpentinväg och bussen körde inte direkt sakta.. ganska läskigt.. Upp kom vi iaf och det var en intressant guidning. Utsikten från slottet var inte heller fel!

När vi skulle ner bestämde vi oss för att promenara :) Det var ju dessutom gratis vilket såklart inte bussen eller hästskjutsen var, tyskarna vet hur man tar betalt av turister.

Vi åkte sedan vidare längs romantiska vägen och när vi var i Rothenburg tyckte vi det var dags att leta upp nånstans där man kunde få lite mat och sova en natt så det gjorde vi :)
Lördag 3 Juli 2010
Eftersom det var så himla härligt att bada så bestämde vi oss för att spendera några timmar på stranden innan vi åkte vidare (att vi inte använde solskyddsfaktor här visade sig vara något vi fick ångra senare.. ) . När vi kände oss färdigbadade så åkte vi vidare och målet för dagen var en liten stad i södra Tyskland som heter Fussen (ska nog egentligen vara såna där prickar över u:et men men). I samband med att vi närmade oss Innsbruck började hungern bli våldsam så vi bestämde oss för ett matstopp där. Vad vi inte visste var att det är helt dött i Innsbruck en lördag vid 16-tiden och alla restauranger är stängda.. det slutade med Burger King. Det var inte bara att det var helt dött som var överraskande, det var dessutom något av de varmaste vädet jag har varit med om och det i kombination med att vi solat för mycket tidgare samma dag gjorde att vi åkte vidare så snart vi tryckt i oss burgarna.

För att komma till Tyskland åkte vi via Ferner-passet, en rikitgt fin sträcka!

När vi kom fram till Fussen hade Tyskland precis vunnit någon tydligen ganska viktig wm-match så det var full fest på gatorna i centrum och inte helt lätt att åka runt. Vi hade inte i förväg sett ut något hotell men vi hittade iaf ett litet mysigt Gasthaus även här som låg precis vid en sjö.

Vi hade båda två ganska svårt att somna på kvällen eftersom det sved av solbränna..
Fredag 2 Juli 2010
Efter lite frukost drog vi vidare mot Zell Am See. Det var nästan konstant nedförsbacke dit vilket kändes lite underligt, ganska bra för bensinförbrukningen dock :)

Vid lunchtid var vi framme i Zell Am See och vi insåg ganska snabbt vilket härligt ställe det var! Efter att ha käkat lunch och hittat ett hotell drog vi till badstranden, Det visade sig vara 26 grader i vattnet och det var underbart att bada.

Av någon anledning fotade vi nästan ingenting i Zell Am See, antagligen var kanske lite för upptagna av att njuta av värmen och hur fint det var, så det finns inte några bilder att lägga upp.
Torsdag 1 Juli 2010
Nu var det dag att lämna Prag och åka vidare söderut och ett första mål blev den lilla staden Cesky Krumlow. Vi åkte lite mindre vägar dit och det var kul att se lite av landsbygden som väl inte var helt olik den svenska landsbygden men det kändes lite mer levande här.

Cesky Krumlow är som sagt en liten stad och det som gör den speciell är att den har har väldigt många gamla välbevarade byggnader. Jag tyckte det påminde en hel del om Visby vilket väl inte är så konstigt för jag tror båda städerna är medeltidstäder.:) Det var hursomhelst en mysig stad och absolut värt ett besök.

Vi åkte vidare och nästa mål var att lämna Tjeckien och åka till Österrike. Det vi noterade när vi åkte över gränsen var att vi upplevde en tydlig skillnad i hur landskapet såg ut direkt efter gränsen. Det var betydligt mer uppodlat och ordnat i Österrike än i Tjeckien.

Väl i Österrike hamnade vi en liten ort som heter Gmunden och ligger vid en sjö med Alperna som bakgrund, väldigt fint. Vi hittade ännu ett mysigt Gasthus som erbjöd mat, öl och en säng till ett bra pris :)

Onsdag 30 Juni 2010
I Prag bestämde vi oss för att stanna två nätter, hittills hade resan varit ganska intensiv så det var skönt att softa lite och vi hann även med att planera resten av resan lite mer.

Vi spanade såklart in staden också och jag håller med alla som tycker att Prag är fint och mysigt! Vi promenerade såklart över Karlsbron och tittade runt i Gamla Stan.