Vandra te araroa

10 apr. 2016 12:15
Visningar: 463
Hejsan!

Jag har bestämt mig för att vandra leden Te Araroa med start i oktober, det är en vandringsled på ca 300 mil i Nya Zeeland.
Det jag inte kan bestämma mig över är om jag vill göra det ensam eller om jag helst vill gå med någon! Så jag tänkte helt enkelt kolla läget om det är någon mer som ska dit och vandra i höst?
Vi måste ju inte vandra ihop men kan var skönt och ha någon att möta upp eller planera och diskutera lite med.

Så är du sugen på en riktig långvandring i galet fin natur så släng iväg ett meddelande!!
Alternativt om någon här har gått själva leden och man får ställa lite frågor kanske?
10 apr. 2016 15:22
Hej!
Jag åker till NZ den 24 April och kommer att stanna I minst 9 månader, jag kommer att göra många vandringar, te araroa är en av dom som jag har kikat på :)
Det vore jättekul att mötas upp och planera och dela information! Sen så som du skriver så får man väl se om man går med varann eller själv sen.
När planerar du att åka ?
Mvh Julia
10 apr. 2016 17:48
Okej men va kul!
Jag tror att jag drar runt sep-okt, lagom till man börjar gå leden. Kanske kan adda dig på facebook så kan vi prata lite mer där? 😊
Av Flums
15 maj 2016 17:07
Hej! Är också inne på vandringen till hösten, tänker mig en avresa i september. Har du tänkt att vandra hela leden eller delar av den? Har gjort en vandring tidigare, El Camino, ensam men tycker det vore skönt att ha någon som man vet är på samma plats att möta upp och gå tillsammans med ibland osv, när det är en sådan lång och delvis krävande led. Jag är dock i början av att sätta mig in ordentligt i leden, har du några bra tips på hemsidor eller böcker? :)
15 maj 2016 19:15
Hej! Jag åker den 11 oktober till NZ, tänkte först åka i september men verkade som att vissa delar av leden kan vara avstängt till början av oktober pga lammen osv, så ville inte chansa. Jag har aldrig vandrat någon led tidigare, är ute i skogen jämt i princip då min mamma har hundar men någon erfarenhet att bo i tält och klara mig i vildmarken det har jag då inte! Så även om jag känner att jag vill utmana mig själv genom att göra det ensam så kan det vara skönt att i alla fall kunna planera och diskutera saker med någon. Jag har inga tips på böcker men hemsidan som har det mesta om leden är http://www.teararoa.org.nz/ så kicka på den! Finns även ett podd avsnitt där Helena Olmås prata om den leden, http://attresapodden.se/att-resa-genom-nya-zeeland-till-fots/ . Har inte lyssnat på det än men ska sätta mig ikväll och göra det! Hon har precis gått klart den här leden så jag har kollat mycket på hennes blogg, men är bara att googla Helena Olmås om du vill hitta den. :)
Av Flums
15 maj 2016 20:23
Aha, det får jag nog googla vidare på! Ja, men det är infon jag har hittat också :) Kommer förmodligen att köpa boken "A Walking Guide To New Zealand's Long Trail: Te ARAROA" men har inte hittat en bra sida att beställa från än. Lyssnade på Podden med Helena häromdag, så inspirerande! Och en smula avskräckande, haha ;)
15 maj 2016 20:35
Ja lyssnade på podden nyss, man blir ju så sjukt taggad även om det blir en hel del utmaningar!! Men du får gärna adda mig på facebook heter lisette enander, så kan vi prata mer där :)
18 maj 2016 13:25
Hej!

Jag skrev nyss själv ett inlägg om att jag tänkte vandra i NZ i höst. Och nu såg jag det här! Jag har aldrig vandrat förut så jag vet ingenting om det, men hur länge tycker ni erfarna är lagom för en nybörjare att vandra? Streckan ni ska göra, är det något jag skulle kunna göra? Jag ska inte tränga mig på eran vandring eftersom jag riskerar att sakta ner er, men kanske ni har lite tips?
18 maj 2016 15:14
Hej freeberg! Jag verkligen älskar att du kallade mig erfaren😂 Har aldrig tidigare gjort lång vandringar utan är helt ny på det även om naturen inte är något främmande för mig! Jag ska vandra hela te araroa hade jag tänkt som ligger på 300 mil, har troligtvis ingen aning vad jag ger mig in på men enligt mig måste man chansa lite här i livet! Tror att även en oerfaren kan gå hela sträckan bara man läser på innan osv. Du får jätte gärna ställa frågor så mycket du vill så ska jag svara på det jag kan! 😊
13 juni 2016 20:53
Hallå!

Nu kanske ni kommit superlångt i ert planeringsstadie. Isf kanske ni kan dela med er av era tips och erfarenheter. Jag är riktigt sugen på att vandra på Nya Zeeland i höst. Tänkte inte gå hela leden men ett gäng mil vill jag gärna gå. Tänkte åka ner i september och hemåt i december. Vore skönt att ha några att bolla tankar och idéer med så ni får gärna höra av er!

/Maja
Av Granat
15 juni 2016 14:25
Hej! Jag ska vandra Te Araroa med start i slutet av oktober. Ska gå hela leden. Har gärna sällskap vissa delar åtminstone, och lite planeringshjälp om intresse finns :) har en del vandrings erfarenhet men det här blir min första riktigt långa led!
15 juni 2016 17:57
Hej på er!
Vad kul att ni också ska iväg och vandra i höst! Jag åker från sverige den 11e oktober så börjar nog senast den 20e att gå! Jag håller på att planera för fullt och prova all utrustning och allt sånt där. Vill ni diskutera leden eller undrar något får ni jätte gärna säga till, te araroa är iprincip det enda jag tänker på just nu så är bara skönt att ha någon att prata om allt med!! Tror dock inte jag vet så mycket mer än er så vore toppen att byta lite erfarenheter 😊 Adda mig på facebook Lisette enander eller maila (Logga in för att se e-postadress)
26 juni 2016 22:10
Hej!
jag har tänkt åka till Australien eller nya Zeeland i höst, och vandring är en av de grejer jag skulle vilja göra. Det du planerar låter riktigt intressant och det hade varit kul att antingen joina eller bara spåna/tipsa varandra! Har en begränsad, men ändå någon vandringserfarenhet. Du får hemskt gärna skriva till antingen (Logga in för att se e-postadress) eller på Facebook där jag heter linda dahlström från Lund :)
1 juli 2016 20:50
Hej, jag sitter just nu och kikar på vad jag vill se och göra i Nya Zeeland. Jag kommer åka iväg själv men det vore ju helt sjukt kul och utmanande att gå sträckan. 300 är ju dock ingen kort bit att gå men det vore helt fantastiskt! Bara adda mig på facebook om du är intresserad! :)

https://www.facebook.com/rickard.marklund.92
10 sep. 2016 21:26
Hej! Hur går det för er med planeringen? Blir det Te Araroa?
Jag börja vandra under första veckan i december :)
11 sep. 2016 17:22
Hej Karolina! Ja för mig går det bra i planeringen tror jag, drar om faktiskt exakt en månad!! Men va kul att du också ska gå leden hade du tänkt vandra hela? :)