Tyskland, Schweiz, Italien, Liechtenstein

25 juni 2017 16:24
Visningar: 503
Hej!

Jag och min sambo ska bila ner till Italien i slutet av september/början av oktober. Tanken är att vi ska till sjön Lago Maggiore men vill passa på att se mer av främst Schweiz, Italien och Liechtenstein. Vi vill gärna få tips på städer att bo i och fina ställen att åka till. Vi är intresserade av fin natur och dagsvandring.

Vi ska vara borta max två veckor totalt, åker från Linköping. Första stoppet blir i Tyskland men vi har inte bestämt var ännu, tips?

Tack på förhand för svar!
Av Dryden
11 juli 2017 16:49
Jag rekommenderar Lugano i Schweiz, som ligger längs vägen för er del och 7-8 mil från Milano. Fantastiskt vacker stad som också har en del småbyar runtomkring sjön att erbjuda. I närheten finns också Verzasca-dalen som är värd ett besök.

Annars är vägen längs Genèvesjön väldigt fin (även om det är på fel sida landet för er del), från Lausanne till Aosta (på italienska sidan) via Montreux, Martigny och magnifika St Bernard-passet. Ska ni åka St Bernad-passet rekommenderar jag er, så vida det inte ramlat ner snö, at åka över berget istället för genom tunneln mellan Italien och Schweiz.