Travellink
Hej!
Är det någon som har tips hur man ska komma i kontakt med Travellink? Har bokat resa med dem till Mallis med Ryanair och Norwegian. Jag har fått mail av Ryanair med en länk för avbokning och återbetalning, så det är ok. Ringde Norwegian som hjälpte mig att boka av själva flyget men hänvisade till Travellink för återbetalning av pengarna. Har försökt att ringa men det är bara en röst som hänvisar till olika saker och sedan så bara bryts det.
Är det någon som har tips hur man ska komma i kontakt med Travellink? Har bokat resa med dem till Mallis med Ryanair och Norwegian. Jag har fått mail av Ryanair med en länk för avbokning och återbetalning, så det är ok. Ringde Norwegian som hjälpte mig att boka av själva flyget men hänvisade till Travellink för återbetalning av pengarna. Har försökt att ringa men det är bara en röst som hänvisar till olika saker och sedan så bara bryts det.
Jag beklagar dina problem samtidigt som jag måste fråga varför man i allsindar bokar en resa som denna genom tredje part? Hur mycket pengar sparar man på att göra det? Jag förstår att min fråga riskerar att uppfattas som efterklok och av karaktär besserwisser. Men jag frågar för att jag är uppriktigt nyfiken.
Faktum är att många av frågeställningarna på detta forum handlar om just problem i samband av köp av flygbiljetter via tredje part. Jag köper alltid biljetterna direkt från flygbolaget - och har förvisso själv stora problem med att komma fram till dem just nu. Men problemet blir ju så mycket mer komplicerat genom att blanda in ytterligare en part. En part som opererar i en lågmarginalbransch vilket borgar för att förhållandevis små belopp kan orsaka stora problem.
Detta är naturligtvis inget svar på din fråga Masundbe - men jag kunde bara inte låta bli att ställa frågan. Även om den kanske uppfattas som korkad?
Faktum är att många av frågeställningarna på detta forum handlar om just problem i samband av köp av flygbiljetter via tredje part. Jag köper alltid biljetterna direkt från flygbolaget - och har förvisso själv stora problem med att komma fram till dem just nu. Men problemet blir ju så mycket mer komplicerat genom att blanda in ytterligare en part. En part som opererar i en lågmarginalbransch vilket borgar för att förhållandevis små belopp kan orsaka stora problem.
Detta är naturligtvis inget svar på din fråga Masundbe - men jag kunde bara inte låta bli att ställa frågan. Även om den kanske uppfattas som korkad?
Ingen fara att du frågar! Anledningen var faktiskt att försöka hitta den billigaste resan, för denna Mallisresa blev lite spontan och vi var i Thailand över jul och nyår så var jag tvungen att tänka lite ekonomiskt. Men nu har jag lärt mig att det nog är det bästa att boka direkt av flygbolagen.
Citerat från Mcenroe:
Jag beklagar dina problem samtidigt som jag måste fråga varför man i allsindar bokar en resa som denna genom tredje part? Hur mycket pengar sparar man på att göra det? Jag förstår att min fråga riskerar att uppfattas som efterklok och av karaktär besserwisser. Men jag frågar för att jag är uppriktigt nyfiken.
Faktum är att många av frågeställningarna på detta forum handlar om just problem i samband av köp av flygbiljetter via tredje part. Jag köper alltid biljetterna direkt från flygbolaget - och har förvisso själv stora problem med att komma fram till dem just nu. Men problemet blir ju så mycket mer komplicerat genom att blanda in ytterligare en part. En part som opererar i en lågmarginalbransch vilket borgar för att förhållandevis små belopp kan orsaka stora problem.
Detta är naturligtvis inget svar på din fråga Masundbe - men jag kunde bara inte låta bli att ställa frågan. Även om den kanske uppfattas som korkad?
Varför bokar man hotellrum tex via hotels.com eller Booking.com och inte direkt via hotellet?? Eller går via Autoeurope istället för att direkt boka med AVIS?? Jag beklagar dina problem samtidigt som jag måste fråga varför man i allsindar bokar en resa som denna genom tredje part? Hur mycket pengar sparar man på att göra det? Jag förstår att min fråga riskerar att uppfattas som efterklok och av karaktär besserwisser. Men jag frågar för att jag är uppriktigt nyfiken.
Faktum är att många av frågeställningarna på detta forum handlar om just problem i samband av köp av flygbiljetter via tredje part. Jag köper alltid biljetterna direkt från flygbolaget - och har förvisso själv stora problem med att komma fram till dem just nu. Men problemet blir ju så mycket mer komplicerat genom att blanda in ytterligare en part. En part som opererar i en lågmarginalbransch vilket borgar för att förhållandevis små belopp kan orsaka stora problem.
Detta är naturligtvis inget svar på din fråga Masundbe - men jag kunde bara inte låta bli att ställa frågan. Även om den kanske uppfattas som korkad?
Kan det vara att priserna i de flesta fall är lägre?
Hej Nisse524,
Förstår på ditt tonfall, dina dubbla frågetecken och missriktade ironi att du tyckte att min fråga var just det jag tog höjd för: korkad och med besserwisser-varning. Med det sagt - vad jag frågar är väl egentligen - hur mkt billigare är det? För jag vet inte (det är därför jag frågar). Och ytterst - är det värt det? Själv bokar jag flyg, hotell och hyrbilar - rubbet - direkt hos flygbolag, hotell och uthyrare. Just för att slippa potentiella problem med mellanhänder. Man gör såklart som man vill. Och man får såklart tycka att jag gör fel. Men jag tycker att det är intressant att höra hur andra tänker. Därför ställde jag frågan.
Förstår på ditt tonfall, dina dubbla frågetecken och missriktade ironi att du tyckte att min fråga var just det jag tog höjd för: korkad och med besserwisser-varning. Med det sagt - vad jag frågar är väl egentligen - hur mkt billigare är det? För jag vet inte (det är därför jag frågar). Och ytterst - är det värt det? Själv bokar jag flyg, hotell och hyrbilar - rubbet - direkt hos flygbolag, hotell och uthyrare. Just för att slippa potentiella problem med mellanhänder. Man gör såklart som man vill. Och man får såklart tycka att jag gör fel. Men jag tycker att det är intressant att höra hur andra tänker. Därför ställde jag frågan.
Citerat från Mcenroe:
Hej Nisse524,
Förstår på ditt tonfall, dina dubbla frågetecken och missriktade ironi att du tyckte att min fråga var just det jag tog höjd för: korkad och med besserwisser-varning. Med det sagt - vad jag frågar är väl egentligen - hur mkt billigare är det? För jag vet inte (det är därför jag frågar). Och ytterst - är det värt det? Själv bokar jag flyg, hotell och hyrbilar - rubbet - direkt hos flygbolag, hotell och uthyrare. Just för att slippa potentiella problem med mellanhänder. Man gör såklart som man vill. Och man får såklart tycka att jag gör fel. Men jag tycker att det är intressant att höra hur andra tänker. Därför ställde jag frågan.
Det kan så vara men i ditt svar har du redan bestämt dig för vad som gäller Hej Nisse524,
Förstår på ditt tonfall, dina dubbla frågetecken och missriktade ironi att du tyckte att min fråga var just det jag tog höjd för: korkad och med besserwisser-varning. Med det sagt - vad jag frågar är väl egentligen - hur mkt billigare är det? För jag vet inte (det är därför jag frågar). Och ytterst - är det värt det? Själv bokar jag flyg, hotell och hyrbilar - rubbet - direkt hos flygbolag, hotell och uthyrare. Just för att slippa potentiella problem med mellanhänder. Man gör såklart som man vill. Och man får såklart tycka att jag gör fel. Men jag tycker att det är intressant att höra hur andra tänker. Därför ställde jag frågan.
"Men problemet blir ju så mycket mer komplicerat genom att blanda in ytterligare en part. En part som opererar i en lågmarginalbransch vilket borgar för att förhållandevis små belopp kan orsaka stora problem"
För mig är det inte komplicerat, jag benchmarkar alla resor inkl hotell, hyrbil, flyg eller vad nu tänkas kan ingå. Vid hyrbil har jag vid de flesta tillfällen funnit att rentalcars eller autoeurope är klart billigare (låt säga 2,5-3 tkr för 10 dgr ) än att boka direkt av hyrbilsföretaget, fråga mig inte varför det är på det viset men så är min erfarenhet.
Hotell kan ibland vara billigare eller ungefär samma pris direkt via hotellet. Vid flygresor med vissa byten upplever jag att resebolagen blir billigare jmf med att välja ett flygbolag. Om jag skall flyga direkt en viss sträcka, CPH till ex Wien eller Zurich (välj valfri) har jag funnit att flygbolaget är lika billigt som ett resebolag.
Ett snabbt exempel: Köpenhamn-Tampa ToR under novemberlovet för två pers, V 44. SAS hemsida : 19 140 kr, Flygresor, som länkar vidare till AOB: 10 856 kr.
Skulle egentligen till Dolomiterna imorgon med Swiss , sedan hyrbil från Venedig (Cartrawler) och boende på hotell .
Har avbokat allt. Pengarna från hyrbilen kom på två dagar, Swiss samt hotellet strular fortfarande.
Denna diskussion om att boka direkt eller via byrå är inte ny och jag har (än så länge) inte haft problem med mina bokningar.
Hej Masundbe, ja det är en besvärlig situation som resenärer världen över befinner sig i och jag förstår din frustration. Dock så är det som så här att flygbolagen och resebyråerna hinner helt enkelt inte svara, deras arbetsbörda är enorm och har kanske eget bortfall av personal som måste vara hemma. Du skriver inte när du skulle åkt men anser att det är innan 15/4 då det råder avrådan. Som jag har saxat ut från sidan nedan så kommer dom att följa gällande lagar och regler, se även: https://www.travellink.se/kundservice/#/alerts/coronavirus
Mitt tips är att ha lite is i magen och vänta, vi alla behöver i dessa tider vara ödmjuka mot varandra. ❤️
Kram Reseguiden
"All cancellations resulting from this exceptional situation will be dealt with in accordance with the applicable law. Given the exceptional circumstances, the management of claims and refunds may be delayed."
Mitt tips är att ha lite is i magen och vänta, vi alla behöver i dessa tider vara ödmjuka mot varandra. ❤️
Kram Reseguiden
"All cancellations resulting from this exceptional situation will be dealt with in accordance with the applicable law. Given the exceptional circumstances, the management of claims and refunds may be delayed."
Jag skulle faktiskt ha åkt idag.
Så här skriver en på Trustpilot om just Travellink, se nedan. Jag förstår att de har mycket att göra men då ska de ju kunna ha bra information på deras webb som de flesta har. Jag får ha is i magen och vänta, måste ju som sagt hitta någonstans där jag kan be om min ersättning.
"Jag har mejlat Konsumentverket för att fråga hur man anmäler ett företag till ARN som det inte går att komma i kontakt med, vars "Kundtjänst" bara består av en telefonsvarare och där den enda kontakt man får via hemsidan är med en chatrob. ARN kräver ju att man först varit i kontakt med företaget och man ska ha fått avslag på sina ersättningskrav (ev kan man åberopa att företaget aldrig svarat vilket kan tolkas som avslag). Men vad gör man om man inte ens kan skicka sina ersättningskrav någonstans då företaget inte lämnar några kontaktuppgifter, och den enda adress som finns överhuvudtaget på hemsidan är en gatuadress i Madrid (som likaväl bara kan bestå av en brevlåda)???
När jag fått svar från KoV postar jag det här.
Jag tänker anmäla Travellink och det hoppas jag att många med mig tänker! Dock undrar jag mer och mer om det inte är så att företaget medvetet gjort sig okontaktbart för att ostört kunna fortsätta med vad jag anser vara bedrägeriverksamhet? De måste stoppas från att bedriva verksamhet i Sverige. Ju fler anmälningar desto större utsikter att myndigheterna agerar."
Så här skriver en på Trustpilot om just Travellink, se nedan. Jag förstår att de har mycket att göra men då ska de ju kunna ha bra information på deras webb som de flesta har. Jag får ha is i magen och vänta, måste ju som sagt hitta någonstans där jag kan be om min ersättning.
"Jag har mejlat Konsumentverket för att fråga hur man anmäler ett företag till ARN som det inte går att komma i kontakt med, vars "Kundtjänst" bara består av en telefonsvarare och där den enda kontakt man får via hemsidan är med en chatrob. ARN kräver ju att man först varit i kontakt med företaget och man ska ha fått avslag på sina ersättningskrav (ev kan man åberopa att företaget aldrig svarat vilket kan tolkas som avslag). Men vad gör man om man inte ens kan skicka sina ersättningskrav någonstans då företaget inte lämnar några kontaktuppgifter, och den enda adress som finns överhuvudtaget på hemsidan är en gatuadress i Madrid (som likaväl bara kan bestå av en brevlåda)???
När jag fått svar från KoV postar jag det här.
Jag tänker anmäla Travellink och det hoppas jag att många med mig tänker! Dock undrar jag mer och mer om det inte är så att företaget medvetet gjort sig okontaktbart för att ostört kunna fortsätta med vad jag anser vara bedrägeriverksamhet? De måste stoppas från att bedriva verksamhet i Sverige. Ju fler anmälningar desto större utsikter att myndigheterna agerar."
Citerat från Masundbe:
Jag skulle faktiskt ha åkt idag.
Så här skriver en på Trustpilot om just Travellink, se nedan. Jag förstår att de har mycket att göra men då ska de ju kunna ha bra information på deras webb som de flesta har. Jag får ha is i magen och vänta, måste ju som sagt hitta någonstans där jag kan be om min ersättning.
"Jag har mejlat Konsumentverket för att fråga hur man anmäler ett företag till ARN som det inte går att komma i kontakt med, vars "Kundtjänst" bara består av en telefonsvarare och där den enda kontakt man får via hemsidan är med en chatrob. ARN kräver ju att man först varit i kontakt med företaget och man ska ha fått avslag på sina ersättningskrav (ev kan man åberopa att företaget aldrig svarat vilket kan tolkas som avslag). Men vad gör man om man inte ens kan skicka sina ersättningskrav någonstans då företaget inte lämnar några kontaktuppgifter, och den enda adress som finns överhuvudtaget på hemsidan är en gatuadress i Madrid (som likaväl bara kan bestå av en brevlåda)???
När jag fått svar från KoV postar jag det här.
Jag tänker anmäla Travellink och det hoppas jag att många med mig tänker! Dock undrar jag mer och mer om det inte är så att företaget medvetet gjort sig okontaktbart för att ostört kunna fortsätta med vad jag anser vara bedrägeriverksamhet? De måste stoppas från att bedriva verksamhet i Sverige. Ju fler anmälningar desto större utsikter att myndigheterna agerar."
@Masundbe. Åter igen, förstår dig men för att ge lite perspektiv, pratade i går med en resebyrå som normalt får in mellan 2000-4000 samtal per vecka, dom hade nu loggat 40 000 (!) samtal per vecka, detta samtidigt som delar av personalstyrkan antingen var hemma med barn eller annan anledning kring Covid-19. Jag skulle faktiskt ha åkt idag.
Så här skriver en på Trustpilot om just Travellink, se nedan. Jag förstår att de har mycket att göra men då ska de ju kunna ha bra information på deras webb som de flesta har. Jag får ha is i magen och vänta, måste ju som sagt hitta någonstans där jag kan be om min ersättning.
"Jag har mejlat Konsumentverket för att fråga hur man anmäler ett företag till ARN som det inte går att komma i kontakt med, vars "Kundtjänst" bara består av en telefonsvarare och där den enda kontakt man får via hemsidan är med en chatrob. ARN kräver ju att man först varit i kontakt med företaget och man ska ha fått avslag på sina ersättningskrav (ev kan man åberopa att företaget aldrig svarat vilket kan tolkas som avslag). Men vad gör man om man inte ens kan skicka sina ersättningskrav någonstans då företaget inte lämnar några kontaktuppgifter, och den enda adress som finns överhuvudtaget på hemsidan är en gatuadress i Madrid (som likaväl bara kan bestå av en brevlåda)???
När jag fått svar från KoV postar jag det här.
Jag tänker anmäla Travellink och det hoppas jag att många med mig tänker! Dock undrar jag mer och mer om det inte är så att företaget medvetet gjort sig okontaktbart för att ostört kunna fortsätta med vad jag anser vara bedrägeriverksamhet? De måste stoppas från att bedriva verksamhet i Sverige. Ju fler anmälningar desto större utsikter att myndigheterna agerar."
Ang. Travellink så är de ägda av ODIGEO, ett globalt företag som årligen har 18,5 miljoner resenärer från 43 olika länder. Tror inte deras primära mål är att lura dig på dina pengar, allt tar bara längre tid än vanligt (källa: https://en.wikipedia.org/wiki/EDreams_ODIGEO).
PS. Du skriver att de inte har bra info på hemsidan, men jag gav ju en länk till deras infosida...undrar även om du testat chatten?
Själv blandar jag direktbokningar med tredjepartare beroende på hur råddiga mina upplägg är - är helt enkelt slö ibland.
Det sagt kan jag svara för hotellbranschen generellt - övr besöksnäringen funkar liknande misstänker jag - där direktbokningar prioriteras och tredjepartare hänvisas tillbaka till tredjepartare - av naturliga skäl.
Men som Mirelle skriver är alla satt under hård press. Bara i Sverige stod besöksnäringen för 75% av alla varsel i mars som exempel och personaltätheten har aldrig varit lägre och det kombat med ökad ingång av, t ex, din typ av kommunikation är en ekvation som blir svår att lösa snabbt.
Sedan har jag aldrig använt Travellink så kan inte uttala mig specifikt om deras rutiner.
Det sagt kan jag svara för hotellbranschen generellt - övr besöksnäringen funkar liknande misstänker jag - där direktbokningar prioriteras och tredjepartare hänvisas tillbaka till tredjepartare - av naturliga skäl.
Men som Mirelle skriver är alla satt under hård press. Bara i Sverige stod besöksnäringen för 75% av alla varsel i mars som exempel och personaltätheten har aldrig varit lägre och det kombat med ökad ingång av, t ex, din typ av kommunikation är en ekvation som blir svår att lösa snabbt.
Sedan har jag aldrig använt Travellink så kan inte uttala mig specifikt om deras rutiner.
Man måste ha förståelse för att saker tar lång tid nu. Inga företag i resebranschen har kapacitet att ta hand om alla tusentals bokningar manuellt via telefon då normalt sett kanske 95% av bokningarna görs via internet utan den minsta mänsklig påverkan.
Som jag förstått det har tex Norwegian ändrat lite på sin hemsida så att man kan avboka och begära pengar tillbaka direkt utan att prata med någon, allt för att få ner trycket på personalen.
Den risk man har är ju konkurser och har man inte betalat med kreditkort så kan det bli jobbigt, men helt krasst får man skylla sig lite själv om man valt andra betalsätt än kreditkort.
Som jag förstått det har tex Norwegian ändrat lite på sin hemsida så att man kan avboka och begära pengar tillbaka direkt utan att prata med någon, allt för att få ner trycket på personalen.
Den risk man har är ju konkurser och har man inte betalat med kreditkort så kan det bli jobbigt, men helt krasst får man skylla sig lite själv om man valt andra betalsätt än kreditkort.