Singapore-Malaysia-Thailand

6 nov. 2017 08:23
Visningar: 143
Hej!

Vi ska iväg på en resa (Sri lanka, Bali, Singapore, Malaysia och Thailand). Vi åker i december till mars och är 2 vuxna och två barn 6 och 8 år. Etappen Singapore-Malaysia-Thailand ska vi göra med buss, tåg och kanske båt. Vi hade en tanke att besöka perhentian island i februari. Men har hör att det mesta är stängt där då, är det nån här som varit där då? Ska man ta Langkawi istället?

Sen undrar jag om det är nån här som tagit tåget över gränsen till Thailand? Läste att det kunde vara oroligheter där.

Tack på förhand!

/Maria
Av Erik777
6 nov. 2017 13:40
Mycket, men inte allt är stängt på Perenthian i Februari ja. En del gillar dock lugnet under monsunsäsongen.
Jag har varit i Perentian i Mars när det precis dragit igång igen och det var helt okej!

Langkawi är ett helt annat typ av resmål än Perenthian. Langkawi är en stor ö med flygplats och massturism. Perenthian en liten gullig ö. Föreslår Pangkor istället om ni vill ha det småskaliga. Langkawi är dock helt okej, och passar väldigt bra annars i er resrutt.

Det är på den östra sidan av sydligaste Thailand som det är en del oroligheter. Om ni åker tåg kommer ni visserligen passera en bit genom Songkla provinsen. Som UD:s varning gäller för. Men överfall mot tåg har iallafall jag aldrig hört talats om. Det kommer gå bra. Många turister gör den här resan. Undvik att skrika okvädningsord mot omväxlande muslimer, buddister, kungen och ett självständigt Pattani bara.

Vill ni safea så välj istället att åka in i Thailand genom provinsen Satun några kilometer åt väster, där har UD ingen resvarning. Då blir det dock buss eller båt.

Att åka buss genom peninsular Malaysia är inget jag rekommenderar. Om jag vore ni så skulle jag flyga från Singapore eller Johor Bahru till dit ni vill åka. Flygbiljetterna skiljer ofta inte mycket i pris mot bussen. Spar bussresorna till när ni verkligen måste åka buss.