Se upp med MrJet, du kan få betala deras slarv

Av Pofasth
11 sep. 2015 12:32
Visningar: 246
Är duktigt irriterad på MrJet!

Förra hösten bokade vi resa på MrJet's tjänst till Kalifornien under 2,5 vecka för 5 personer. Bokningen omfattade ett antal hotell-vistelser samt hyra av bil under hela vistelsen. Allt betalades av oss direkt, drygt 100 000 kr. Döm om vår förvåning när vi på plats hos biluthyraren krävs på betalning igen, på vår voucher från MrJet stod att det var betalt men i biluthyrarens system stod den som obetald.

Efter tre timmars sökningar och argumentande sent på kvällen släppte de till slut bilen temporärt mot att vi kom tillbaks efter två dagar, de trodde att det kunde varit fel på kommunikationen mellan MrJet och dem själva. Vi ringde MrJet dagen efter som hör och häpna tyckte att vi skulle lägga ut det vi redan betalt till dem en gang till fast då till biluthyraren direkt och sedan kräva tillbaks det av MrJet när vi kommit hem. Vi avböjde "erbjudandet" med motivet att vi redan betalt en gång och bad dem själva kontakta biluthyraren för att fixa problemet.

När vi återkom till biluthyraren efter två dagar så var statusen densamma, ingen hade kontaktat dem och betalningen kunde ej verifieras. Efter ytterligare några timmars sökande och trixande gav de och vi upp, de lät oss behålla bilen utan att vi behövde betala mer än de första två dagarna för tillfället. Resten skulle faktureras oss ifall pengarna från MrJet inte skulle dyka upp. De sade dessutom att det inte var första gången de hade problem med MrJet, det var mer regel än undantag men MrJet visade inget intresse att åtgärda problemen.

Några dagar efter att vi kommit hem så fick vi tillbaks det tillfälliga utlägget av uthyraren och jag kontaktade biluthyraren med frågan om de nu fått sina pengar från MrJet? Svaret var att de fick dem den 27 augusti, alltså tog det en nästan ett år för MrJet att lämna de pengar vi betalt dem vidare till biluthyraren. Från det vi påpekade missförhållandet och behövde direkt åtgärd tog det EN månad!!!

Vi kontaktade MrJet och krävde en förklaring och ersättning för totalt en dags missad semester pga deras slarv. Vi fick 600 kr, tack o hej, leverpastej!

Alltså, se upp med MrJet/Orbitz/eBookers, du får betala deras slarv!
11 sep. 2015 14:06
Men det löste sig till slut och ni fick pengarna tillbaka.

Hanteringen med att ni skulle lägga ut pengarna var ju dålig och borde ju aldrig behöva inträffa, tillät systemet inte att de förde över pengar direkt,, MrJet kanske inte har ett kreditkort :-) så var det kanske ända sättet för att behålla bokningen.
Vilken uthyrare var det? De verkar ju iallafall ha gjort mer än de behövde för att hjälpa till.

De 600:- kanske är snålt men vill de inte ge mer kan ni ju höra med konsumentrådgivaren och kanske göra en anmälan till ARN. Tror att ni borde kunna få mer efter en så pass allvarlig grej, köpte ni något som räknas som paketresa så har ni kanske större möjligheter genom att åberopa paketreselagen.

På vilket sätt har ni fått betala för deras slarv, det framgår inte av inlägget?
Av Pofasth
11 sep. 2015 14:37
Citerat från Floridasidan:
Men det löste sig till slut och ni fick pengarna tillbaka.

Hanteringen med att ni skulle lägga ut pengarna var ju dålig och borde ju aldrig behöva inträffa, tillät systemet inte att de förde över pengar direkt,, MrJet kanske inte har ett kreditkort :-) så var det kanske ända sättet för att behålla bokningen.
Vilken uthyrare var det? De verkar ju iallafall ha gjort mer än de behövde för att hjälpa till.

De 600:- kanske är snålt men vill de inte ge mer kan ni ju höra med konsumentrådgivaren och kanske göra en anmälan till ARN. Tror att ni borde kunna få mer efter en så pass allvarlig grej, köpte ni något som räknas som paketresa så har ni kanske större möjligheter genom att åberopa paketreselagen.

På vilket sätt har ni fått betala för deras slarv, det framgår inte av inlägget?
Det sätt vi fick "betala" var att offra totalt en dag på att få ut bilen, vi kunde ägnat denna åt vår semester istället. Dessutom tvingades vi till ett temporärt utlägg, som vi dock fick tillbaks av uthyraren senare när vi kommit hem. Det är dock riktigt att uthyraren (Avis Budget) gjorde vad de kunde och det är helt MrJet som har ansvaret för att det gick fel från början. Jag håller på och samlar allt material och kommunikation för att skicka till ARN, troligen till helgen.
11 sep. 2015 14:43
Citerat från Pofasth:
Citerat från Floridasidan:
Men det löste sig till slut och ni fick pengarna tillbaka.

Hanteringen med att ni skulle lägga ut pengarna var ju dålig och borde ju aldrig behöva inträffa, tillät systemet inte att de förde över pengar direkt,, MrJet kanske inte har ett kreditkort :-) så var det kanske ända sättet för att behålla bokningen.
Vilken uthyrare var det? De verkar ju iallafall ha gjort mer än de behövde för att hjälpa till.

De 600:- kanske är snålt men vill de inte ge mer kan ni ju höra med konsumentrådgivaren och kanske göra en anmälan till ARN. Tror att ni borde kunna få mer efter en så pass allvarlig grej, köpte ni något som räknas som paketresa så har ni kanske större möjligheter genom att åberopa paketreselagen.

På vilket sätt har ni fått betala för deras slarv, det framgår inte av inlägget?
Det sätt vi fick "betala" var att offra totalt en dag på att få ut bilen, vi kunde ägnat denna åt vår semester istället. Dessutom tvingades vi till ett temporärt utlägg, som vi dock fick tillbaks av uthyraren senare när vi kommit hem. Det är dock riktigt att uthyraren (Avis Budget) gjorde vad de kunde och det är helt MrJet som har ansvaret för att det gick fel från början. Jag håller på och samlar allt material och kommunikation för att skicka till ARN, troligen till helgen.
Tack för klargörandet!

Bra, tror nog ni kan få mer än 600:-, har ni en konsumentvägledare så ring denna om ni inte gjort det, de kan ibland ha bra tips!

Då kan man fortsätta ha Avis bland sina prioriterade uthyrare då, bra :-)