Köp ej biljetterna av Flygvaruhuset

Av Aglantz
8 sep. 2009 19:06
Visningar: 3610
I augusti 2009 beslöt vi att boka in en resa med några kamrater till Engelberg i vinter.
Sagt och gjort, jag tog på mig att fixa flygbiljetterna och letade på bra internetsajter.
Fastnade för Flygvaruhuset för att dom hade bästa priset med Swiss Air.
Bokade biljetterna den 26 augusti.
Men och här kommer mitt problem, insåg jag att min Outlook Kalender visade fel veckonummer och jag bokade därför biljetterna 1 vecka för tifigt. Men ingen skada skedd för jag kontaktade Flygvaruhuset via deras Hemsida redan samma dag för att boka om biljetterna.

Men Flygvaruhuset har superdålig bemmaning i kundtjänst och kunde inte läsa mitt meddelande förrens efter 1 dag.
Och då hade redan 24 timmar gått och regeln om enkel ombokning inte kunde godkännas.
MEN, jag kontakte ju dom tänkte jag och ringde till Kundtjänst..
Nej inte kan vi göra denna ombokning utan det kostar 60% at totala priset. Dom måste skämta resan går ju om 6 månader......

Ringde kundtjänst igen för att se om det går att helt avboka resan. Och detgick bra, men mot en kostand på 1000kr från flygbolaget + 295kr till Flygvaruhuset.
Och det tyckte jag var OK och skickade en precis uträkning med totalkt belopp som jag skulle få i ersättning.
Transaktionen genomfördes.
Till min förvåning fick jag endast 1/3 av pengarna tillbaka.
Flygvaruhusets kundtjänst har inte själva förstått reglerna och LURAT mig att tro att det gick att avboka.

Och det finns ingen som kan diskutera reglerna eller vad som är rimligt hos Flygvaruhuset. Man hamnar hela tiden hos deras kundtjänst som bevisligen inte vet sina egna regler eller kan ta han om sina kunder.

LÄRDOM: Boka aldrig biljetter via Flygvaruhuset

Hälsningar
Anders - En mycket besviken resenär
8 sep. 2009 20:46
Jag säger bara en sak fy f-n, dom är riktgt luriga!
Nej tack säger jag till Flygvaruhuset.

Ellismellis
Av Zahide
8 sep. 2009 21:21
Tack för den varningen!!
8 sep. 2009 22:27
Jag tackar också, är det som du skriver är detta absolut ett fall för reklamationsnämnden.
Du kan säkert bevisa (genom ditt telefonbolag) att du ringde samma dag och inte fick en chans att ändra tack vare deras urdåliga bemanning.
Bra att du skriver om detta så man får kunskap om Vilket bolag man inte ska boka via.
Mvh
'Ingemar
Av Fdp
8 sep. 2009 22:51
Det är ointressant när Flygvaruhuset läste ditt mejl. Har du gjort en enkel ombokning inom föreskriven tid är det givetvis de reglerna som gäller. Om det gått till på det sätt som du skriver kan du säkert styrka tiderna för meddelande och telefonsamtal och i likhet med Ingemar anser jag att det är ett fall för KO då om du inte kan få företaget att ta reson.
Av Tubbe
9 sep. 2009 08:06
Kan bara hålla med...

Hej

Tänkte berätta om vår mardröms hemresa från Kambodja med biljetter som vi köpt på flygvaruhuset.

Det börja med att 6 arbetsdagar innan res start så fick vi ändrad flight för hemresan.
Är inte så mycket att säga om det för sånt händer.

Naturligtviss så tog vi omedelbart kontakt med företaget för att kontrollera om det gick att ändra….utan resultat
Tyvärr så medförde det c.a 8 timmars längre väntan än på flygplatser och
Totalt 15 timmars senare hemkomst.
Flygvaruhuset ansåg att det var helt normalt.??????

Det ironiska i det hela var att vi från början hade valt denna typ av budget resa,
men blev övertalad av säljare från flygvaruhuset att lägga lite mer pengar på en bekväm hemresa.
När vi påtala att vi ”slängt” 6000 kr i sjön så fick vi ingen respons.
Men jag kunde prova att reklamera efter hemkomst. Men jag ville såklart att vår resa skulle ha förutsättningarna att bli så bra som möjligt men efter det tredje samtalet så fick jag ge upp.

Vi försökte också att få sponsring för hotellrum, men tyvärr ingen respons.

De ville inte skicka de nya biljetterna innan vi skickat tillbaka våra gamla. Följden blev att våra nya biljetter inte han komma fram innan vår resa börja. Men enligt Flygvaruhuset så skulle Singapor airline i Köpenhamn fixa biljettbytet till oss. Men när vi kom dit så hade inte
Öppet ???? Således noll koll

Viket skapa följande problem

När vi kom till Singaphor så var det fel tid på dygnet för att kunna göra bytet.

Och i Phon Pen fanns inte ens möjligheten.

När hemresan så börja blev vi nekad att få följa med planet. Efter en 20 minuters förklaringar
Så löste det sig till slut.

Sen fick vi ta kontakt med information på alla flygplatser (2) under hemresan för att ”byta” biljetter.

31 timmar tog hemresan och jag kommer aldrig att lägga 90,000 kr på flygvaruhuset igen
Så fort betalningen var gjord försvann all service och förståelse.

Mitt tips är att köpa direkt av flygbolagen, men använd "biljettkontoren"för att få information.

/ Tubbe
Av Marika
9 sep. 2009 11:26
Tack Aglantz och Tubbe för att ni berättar om detta så att vi andra varnas! Vore jag dig Aglantz skulle jag verkligen kontakta ARN (http://www.arn.se ) och göra en anmälan, så här ska det inte få gå till.

Lycka till!

Kram Marika
Av Aglantz
9 sep. 2009 15:54
Efter många email och flera telefonsamtal har jag fått tag i en chef på Flygvaruhuset.
Dom kommer att återbetala stora delar av summan vilket jag tycker är riktigt bra gjort.
Jag behöver nog ändra min syn på Flygvaruhuset.
Anders
Av Marika
10 sep. 2009 15:00
Trägen vinner... GRATTIS!
Av Tubbe
10 sep. 2009 16:48
Citerat från aglantz:
Efter många email och flera telefonsamtal har jag fått tag i en chef på Flygvaruhuset.
Dom kommer att återbetala stora delar av summan vilket jag tycker är riktigt bra gjort.
Jag behöver nog ändra min syn på Flygvaruhuset.
Anders
Kanske jag som missuppfattat det hela, men om du har rätt till ersättningen så är det väll inte bra att behöva lägga ner många mejl och söka chefer....för att få den ersättningen du har rätt till.
Borde du inte få det i första lägget utan tjafs och bråk ?????

/ Tubbe