Hyr inte bil av Auto Europe

Av Madde01
11 sep. 2013 11:41
Visningar: 1273
När vi kom till Porto flygplats sent på kvällen fanns det ingen bil till oss på Budget. Vi hade hyrt och betalat bilen via Auto Europe. Budget vägrade ge oss pengaran tillbaka och hänvisade till Auto Europe som inte gick att få tag på. Vi blev tvingade att ta en taxi till vårt hus på landet. Där var vi fast i tre dygn utan mat, förnödenheter eller möjlighet att ta oss någonstans. Bilen skulle hela tiden komma. Efter tre dagar kom de med en minivariant. Vi hade hyrt en stor för att få plats. Nu efter två månader med många timmar med mejl har vi inte fått ngn ursäkt. Inga pengar tillbaka för de tre uteblivna dagarna och skillnaden i hyra mellan den bil vi hyrt och den lilla vi fick (gäller tre veckor). Vi gör ärenden till kundservice som hela tiden läggs ner utan att de meddelar oss. Vi har mejlat "managers" som bara tycker det är tråkigt att vi är missnöjda med deras kundservice. Hur kan vi tycka så? Så stor varning!!!!!!
11 sep. 2013 12:54
Känner nog att Du haft rejäl otur.
Har hyrt via Autoeurope säkert 7-8 ggr och det har aldrig fallerat utan beställningen har alltid funnits och varit betald. Har det utretts vems felet varit? Om det var Budget som inte hade beställningen eller att det var autoeurope som missat.
12 sep. 2013 00:28
Iof bra att man varnar varandra för oseriösa företag men just när det gäller hyrbilar blir man inte klok på det,har hyrt bil flertalet gånger av Autoeurope och aldrig haft problem men tråkigt att det inte fungerade för er, oftast verkar det vara företaget som ska lämna ut bilen som strular.

Har sett varningar här på forumet för autoeurope,hertz,europecar,avis,sixt, budget osv osv det verkar inte ha med vilket bolag man hyr utan vilket kontor det gäller men likväl är det tråkigt när det inte funkar.

Just dessa bilförmedlingssidor typ Autoeurope holidayautos osv. tar ju betalt och lägger ut hyran på anbud hos uthyrarna på den ort man vill hyra bil så det är klart att det kan klicka ibland men de som ska leverera bil är ju skyldiga att lösa det om man har klara papper på vad man betalt för.
12 sep. 2013 07:12
Bra att sådant här kommer i dager så alla ser hur det kan gå till.

Håller inte med de övriga, även om Budget skulle leverera bilen så är det Autoeurope som ni gjort affär med och det är de som ska kunna hjälpa er om något går snett samt hantera er reklamation. Gå till Konsumentrådgivare/ARN om ni inte får bättre respons från företaget.
12 sep. 2013 08:22
Citerat från Floridasidan:
Bra att sådant här kommer i dager så alla ser hur det kan gå till.

Håller inte med de övriga, även om Budget skulle leverera bilen så är det Autoeurope som ni gjort affär med och det är de som ska kunna hjälpa er om något går snett samt hantera er reklamation. Gå till Konsumentrådgivare/ARN om ni inte får bättre respons från företaget.
Fast jag skrev inte att det var Budgets fel eller försökte ta ifrån Autoeuropes ansvar. Infon som ges är dock lite begränsad.
Fanns bokningen på Budget överhuvudtaget? Om den fanns, gällde den tre dagar senare eftersom först då kunde en bil levereras. Vilka pengar ville de inte betala tillbaka? Om de fått betalt av Autoeurope borde de haft en bil klar för uthyrning. Hade familjen en autoeurope voucher där det framgick alla uppgifter om när och var samt hur länge hyrperioden gällde? Dessutom vilken bilkategori som skulle gälla.
12 sep. 2013 12:05
Man får ju en hyrbilsvoucher där det står vilket bolag som ska tillhandahålla bilen och när det är klart är bilen bekräftad hos den lokala leverantören så då ligger ju ansvaret i detta fall på Budget, har man klara papper på vilken bil man betalat för och var man ska hämta bilen så är det upp till uthyrningskontoret att fixa det.

Visst har hyrt bil massor av gånger och det har hänt nån gång att det krånglat vid hämtning av bil men jag har haft papperen i ordning och det har alltid fixat sig,hävdar fortfarande att är bilen betald och det står var jag ska hämta den så ska det lösa sig annars är det den lokala uthyraren man bör spy galla över.

Hyrde av Hertz en gång på cypern och den bilen hyrde jag på hertz egen sida men det fanns ingen bil i mitt namn när jag kom fram till disken men de blev ju tvingade att fixa fram en bil jag hade ju papper på att jag betalt för en bil.
12 sep. 2013 15:08
Ursäkta att jag var lite kortfattad och fortsätter vara det ,sitter i 34 graders värme på Cypern och känner inte för att lägga ut texten så mycket men enligt svensk lag är det den som säljer en vara eller tjänst som är ansvarig, de kan inte hänvisa till en underleverantör. Har något gått snett och kunden har klagomål så är det i detta fall Auto Europe som är ansvariga och ska ta hand om reklamationen, gör de inte det är det bäst att börja med konsumentrådgivare sen ARN och hjälper inte det, gå till domstol.
Självklart försöker man lösa problemet på plats med uthyraren först, sen vänder man sig lika självklart till agenten/resebyrån om det inte fungerar. Att en voucher skulle göra agenten skuldfri förstår jag inte alls, vad säger t.ex. att uthyraren fått infon, det kan alltid gå fel och ett bra företag försöker hjälpa sina junder inte ignorera dem, även om de inte har fel ska ett företag göra allt för att hjälpa och förklara vad som hänt, inte ignorera kunden.
Får man ingen hjälp och lösning så går man vidare med ärendet efteråt, då självklart med den man handlat av som motpart, räcker inte heller det ,som i detta fall, gör man kanske som TS nu gör genom att varna andra och kanske även går till ARN o.s.v...
13 sep. 2013 00:34
skulle inte underleverantören hålla vad den lovat så självklart ska man vända sig dit man lagt beställningen och betalt för varan,självklart kan det även vara så att det lokala kontoret inte fått något underlag allt kan ju hända.

En annan sak är ju att Autoeurope inte går att få tag på de svarar ej på mail osv det är ju inte okey,ytterligare en sak som är märkligt att inte en så stor uthyrningsfirma som Budget försöker lösa det på ett smidigt sätt.

Jobbar själv i bilbranschen och har man samarbetspartners så brukar man ju försöka lösa det smidigast möjligt för kunden kommer kunden med ett underlag där det står att han ska hämta ut en bil han betalt för så får man ju tänka på kundens bästa det ekonomiska får man fixa sen,skulle inte tro att autoeurope skulle vägra lösa det hela i efterhand även om det blivit nåt knas på beställningen till Budget.

Det är min bedömning av det hela oavsett vad lagen säger, sen kanske det redan innan är nån fnurr på tråden mellan autoeurope och det aktuella Budgetkontoret vad vet jag.