Hitta bostad/jobb i Norge
Hej!
Jag och en kompis funderar på att åka till Norge och jobba så fort som möjligt. Vi har sökt jobb i ca en månad hemifrån Sverige utan någon större framgång. Nu funderar vi på om vi ska hitta bostad och sedan söka jobb på plats. Är det någon som har några tips på var det är bäst att åka och söka jobb? Vi är ute efter att tjäna så mycket som möjligt och spendera så lite som möjligt. Vi kan tänka oss att jobba inom städ, café, lager m.m.
Vi är även intresserad av att hitta ett billigt boende så om någon/några har samma typ av planer som vi vore det kanon om vi kanske kunde leta ett boende tillsammans.
Alla tips välkomnas!
Jag och en kompis funderar på att åka till Norge och jobba så fort som möjligt. Vi har sökt jobb i ca en månad hemifrån Sverige utan någon större framgång. Nu funderar vi på om vi ska hitta bostad och sedan söka jobb på plats. Är det någon som har några tips på var det är bäst att åka och söka jobb? Vi är ute efter att tjäna så mycket som möjligt och spendera så lite som möjligt. Vi kan tänka oss att jobba inom städ, café, lager m.m.
Vi är även intresserad av att hitta ett billigt boende så om någon/några har samma typ av planer som vi vore det kanon om vi kanske kunde leta ett boende tillsammans.
Alla tips välkomnas!
Hej! Vi vill åka så fort som möjligt, redan i februari om möjligheten finns. Vi har nämligen tänkt att sticka ut och tågluffa i Europa under maj månad. Så tanken är ju att jobba så mycket som det går nu och tjäna ihop en bra reskassa! :)
Har du jobbat i Norge tidigare?
Har du jobbat i Norge tidigare?
jag vet inte, mig spelar inte så stor roll! Bara man hittar ett jobb och någonstans att bo så är jag nöjd, haha :) Har kollat runt lite på forum och pratar med en kompis som bor i Oslo och dom säger att det går att göra både och. Åker man ner och söker på plats så går det troligtvis snabbare att få ett jobb men jag vet inte :)
Hej ! Om ni inte fixat med norskt person nummer = D-nummer så är det klokt att göra direkt . Ni måste ha ett sådant numner för att vara med i det norska trygdesystemet . Vänd er till www.skatteetaten.no . På www.nav.no hittar ni lediga jobb . En annan bra sida är www.finn.no , där kan ni både hitta jobb o bostad .
Mvh Kerstin
Mvh Kerstin
hej hur har det gått har ni kommit iväg? :)