Flygvaruhuset anmält till Allmänna Reklamationsnämnden - maj 2012

18 juni 2012 13:17
Visningar: 1302
Mina föräldrar har precis anmält Flygvaruhuset till ARN. Här är deras sammanfattning i början. Sedan har de dessutom argumentation och bilagor med bevis. Någon som har funderingar eller tips?
---
Sammanfattning
+ Vi, Leif och Sonja xxxxx, köpte biljetter i enlighet med Flygvaruhusets utbud för två personer för 18 500 kr som skulle fungera utmärkt.
+ Hemresan ändrades senare av Flygvaruhuset till två olika flygplatser i Sao Paulo på 100 km avstånd – Montevideo till Sao Paulo Viracopos och sedan från Sao Paulos internationella flygplats Sao Paluo-Guarulhos vidare till Amsterdam.
+ Flygvaruhuset informerade oss att vi själva skulle ordna resan mellan flygplatserna och svara för kostnaderna.
+ Flygvaruhuset meddelade felaktigt att vi skulle kunna åka buss mellan dessa flygplatser och hinna med flyget till Amsterdam och att den resan skulle ta 1,5 timma. Det var inte möjligt.
+ För oss kom det att innebära en kostnad på 1 846 kr utöver kostnaden som Flygvaruhuset redovisat för den av oss beställda biljetten.
---
Här är lite bakgrund:
Mina föräldrar köpte biljett till Uruguay av Flygvaruhuset. När de kom till Uruguay meddelade KLM att på hemresan skulle de mellanlanda i Brasilien - fast i olika städer med 100 km mellan. Det fanns inte en chans påstod KLM att hinna mellan flygplatserna. Däremot körde samma flygbolag till rätt flygplats (20 minuter innan det felaktiga flyget). Det hade platser kvar och en lösning borde inte vara några problem påstod KLM.

Flygvaruhuset meddelade att biljetten redan var köpt och att Flygvaruhuset inte ville rätta till felet så att reserutten blev till samma flygplats som nästa flyg. De föreslog istället en busslinje som inte längre existerade (KLM hade rätt det fanns ingen rimlig förbindelse mellan flygplatserna i de olika städerna.).

När vi lade fram uppgifter (inkl länk) om att bussförbindelsen Flygvaruhuset föreslog var nedlagd och inte längre existerade skrev Flygvaruhuset som svar att mina föräldrar skulle ta taxi 100 km. Men de skulle få betala taxiresan själva ...
Av Bibby
19 juni 2012 23:43
Låter som att de borde få ersättning men vem vet?

Detta är ännu en bekräftelse på att alltid boka alla flyg direkt från flygbolaget, de (förutom ev lågprisbolagen då) tar då ansvar för dig hela vägen. Jag har råkat ut för en del incidenter men flygbolaget har alltid löst situationen.
Nu finns det en tredje part som först skor sig och när det blir problem så slår de ifrån sig.

Jag har inte bokat via en resebyrå på minst tio år och lär aldrig göra det heller.
20 juni 2012 08:57
Jo, du har nog rätt Bibby.
Jag har dock själv anlitat ett par andra mindre resebyråer som varit väldigt hjälpsamma.
Och för mina föräldrar som är pensionärer så hade det varit skönt med en resebyrå som hjälpte dem med resan. Så att det inte skulle bli så att de själva skulle behöva lägga ner så mycket tid på att få resan att fungera, och hinna mellan flygplatserna. Så som de nu fick göra nu när Flygvaruhuset valde att inte agera "resebyrå".
Av Tubbe
20 juni 2012 09:05
Citerat från goteborg_per:
Jo, du har nog rätt Bibby.
Jag har dock själv anlitat ett par andra mindre resebyråer som varit väldigt hjälpsamma.
Och för mina föräldrar som är pensionärer så hade det varit skönt med en resebyrå som hjälpte dem med resan. Så att det inte skulle bli så att de själva skulle behöva lägga ner så mycket tid på att få resan att fungera, och hinna mellan flygplatserna. Så som de nu fick göra nu när Flygvaruhuset valde att inte agera "resebyrå".
Hej

Jag har varit med om en liknande händelse med flygvaruhuset. När flygvaruhuset ser pengarna på sitt konto försvinner all support. Vill man undvika problem så får man göra som Bibby gör.

Iof så har jag bara bra referenser från ticket.se. De till o med ringer någon vecka efter hemkomsten för att
hör om allt fungerat bra.

Lycka till / Tubbe