Floating market bangkok

Av Evax68
27 juli 2009 22:52
Visningar: 1141
har läst att det finns en "större" floating market i Damnoen Saduak
men oxå att det finns sådana i klongerna Chao Phraya/Bangkok

nån som kan tipsa lite
jag håller på att gräva runt i massa gamla tidningar & på nätet just nu, har gott om tid för planering
Av Bintang
27 juli 2009 23:50
När jag besökte Damnoen Saduak (iofs 2000) så började kommersen ca kl 6 och var slut när de första turistbussarna från Bangkok kom vid 8 tiden så om du åker dit var tidigt ute.
Av Evax68
28 juli 2009 00:37
Citerat från bintang:
När jag besökte Damnoen Saduak (iofs 2000) så började kommersen ca kl 6 och var slut när de första turistbussarna från Bangkok kom vid 8 tiden så om du åker dit var tidigt ute.
då kan man ju undra varför bussarna åker dit så sent
men stämmer det att det är ca 10mil dit? (från Bangkok alltså)
28 juli 2009 09:50
Hej Eva,

Det är ingen fara om du reser lite senare än 8 på morgonen!
Jag tog en trip till Damnoen Saduak förra året och vår minibuss avgick efter 8 ifrån Bangkok.
Det tog ca 1.5h dit, ja.
Av Bintang
28 juli 2009 10:05
Det är möjligt att det ändrats sedan jag var där (är trotts allt 9 år sen) men då slutade marknaden kl 8 sen var det turister och försäljare av turistkitsch.
Av Sierra
28 juli 2009 14:52
Ang klongerna vid Chaophraya så finns det ingen floating market i ordets bemärkelse. Däremot finns det en hel del kvinnor som säljer diverse från sina "kanoter" till turister som kommer åkande i longtails.

En liten historia i samband med detta:
Ofta är de vän med longtailföraren varför han stannar när "hans" kanot dyker upp. Jag köpte öl en gång på en sådan tur och hon frågade mig om inte föraren också skulle ha en öl. Naturligtvis köpte jag en öl till honom också och skickade den till honom. När vi åkte därifrån vände jag mig om såg att han gav tillbaka den till kvinnan...Han såg lite skamsen ut när han noterade att jag såg det hela.
Jag betalade alltså för två öl men hennes lager minskade bara med en...

Nu gjorde det ingenting för hon behövde pengarna bättre än jag...:-))

Däremot finns det små "affärer" i hus på pålar på en del ställen i klongerna. Säg till att du vill stanna vid en sådan och handla i stället. De har lite smått och gott...även öl och vatten. En tur i klongerna rekommenderas!
31 juli 2009 18:57
Vi åkte till marknaden i Damnoen och kom fram vid ½9 och då var marknaden i full gång, det var den även när vi åkte därifrån vid 12. Det är en upplevelse och det finns mycket att se, vad man köper beror nog på vad man vill lägga pengar på. Ofta finns det utflykter med floating market och t.ex. Rosegarden. Det var den vi gjorde och då åkte man till ett ställe som påminner om vårt Skansen. Där fick man se en föreställning om livet i en thailändsk by. Väldigt trevligt.