Europaresa sommaren 2010 (ännu en tråd) behöver lite info!

20 aug. 2009 09:41
Visningar: 1323
Hej! Har precis skapat kontot på denna sida och detta såg ut som ett forum med lite kunskap om saker och ting.

Jag + flickvän och X antal fler människor har tänkt bila igenom europa. Vi är beräknade att bli cirka 4-5 bilar fullproppade och våra destinationer är för tillfället Polen (Krakow), Tyskland (??), Holland (Amsterdam) samt något land att avrunda vår resa med, för att sedan åka hem igen.

Vi undrar hur vi ska ta oss runt, vilken väg som för oss bäst dit vi ska till bäst pris och så vidare. Vi har dessutom satt en budget per skalle på cirka 10 000kr, efter lite forskning så känns detta dock väldigt tunt. Varje bil och de som är i den betalar just den bilens bensinkostnad ev. annat som behövs.

Att veta exakta kostnader på allt går ju självklart inte att säga men våra tankar är att bo på vandrarhem och äta någorlunda billigt. Festandet är ju då i fokus och vi ska försöka göra detta ofta, beroende på hur budgeten ser ut och vad det kostar i varje land.

Vi har planer på att stanna i var land cirka 4-5 dagar.

Är det någon som har särskilda bra tips på till exempel resrutt, partyhak man bara måste besöka, allmänna tips?

Är det mer värt att åka tåg än bil?

Tack på förhand, om det är något jag glömt, säg gärna till :)!

MVH / John
Av Trea
20 aug. 2009 10:17
Hej!

Låter som en superkul resa! Vet inte riktigt hur länge ni tänker vara ute, men håller med om att budgeten är lite tunn, med tanke på att bara bensin kostar en hel del... Jag rekommenderar verkligen länder i öst om ni vill kunna gå ut och äta och festa utan att det blir för dyrt.

I Polen rekommenderar jag både Krakow och Gdansk! (Vi var ute och festade i Gdansk när vi var där i sommar: bra musik och nästan löjligt billigt i dörren och i baren...) Dessutom är Gdansk en väldigt mysig stad! Tjeckien är ju också ett land med god och billig öl ;)

Vi reste i somras genom Danmark, Tyskland, Österrike, Italien, Tjeckien och Polen med vår husbil. Kika gärna in på vår blogg för mer tips! Vi har skrivit om olika länder, men också om vägstandard, regler i olika länder (man behöver en miljödekal för att åka in i många tyska städer t.ex.) osv. Titta under "Popular tags" för att hitta det ni är intresserade av:

http://www.freedomtravel.se
Av Marcoe
20 aug. 2009 11:23
Att ta färjan direkt från Nynäshamn till Gdansk i Polen kostar 2150 kronor för en bil med upp till fem personer.
Den går klockan 18.00 och är framme 13.00 dagen efter.

Stanna i någon dag i Gdansk/Gdynia/Sopot och sen tycker jag ni borde köra mot Krakow. Kör inte via Warszawa, det ligger en ganska bra bit åt "fel" håll.

Stanna till ett par dagar där.

Åk sen till Prag, Tjeckien. Där är det också billigare än Tyskland/Holland.

Därefter tar ni motorvägen Prag-Berlin (via Dresden).

Stanna i Berlin några dagar, det är en riktigt bra feststad.

Åk motorvägen Berlin-Hannover, och sen vidare mot Amsterdam.

Om budgeten börjar ta slut där, åk hemåt. Kanske med någon natt i Hamburg också om ni har råd.

Känner ni att ni har råd med lite mer, är Belgien väldigt känt för att ha god öl.

Tåg bör ni inte åka om ni är så många, det blir nog billigare med bil. Även om Interrailkortet kan verka vara ganska billigt, ska ni tänka på att det alltid tillkommer avgifter för sovplats på nattågen. Och då kostar det allt ifrån 50 kr till över 1000, beroende på sträcka och hur i sover på tåget.

Om ni vill komma ännu billigare undan, ligger inte heller Bratislava (Slovakien) särskilt långt ifrån Krakow, det kan också vara ett alternativ.

Tips: köp en bra motorvägskarta över Europa, så kan ni planera lite närmare ungefär vilken väg ni ska köra.
Men planera inte allt till minsta detalj, då försvinner det roliga med att åka på bilsemester.

Ett annat tips är att börja med Holland/Tyskland innan ni åker vidare mot Polen/Tjeckien/Slovakien, då får ni inte samma prischock som ni annars kommer få om ni börjar med "lågprisländerna". Kan också vara ganska svårt att få pengarna att räcka exakt så långt man vill, så det som ni är mest intresserade av borde ni ta tidigt på resan.

//Marco
20 aug. 2009 11:48
Marco_hecimovic

Jag gillade din planering , det är ju dessutom som du säger, vore ju inte kul att åka på en sådan prischock som du beskrev. Jag tror att mina vänners "prio." destinationer är Krakow, Berlin och Amsterdam. Vi ska försöka hålla oss på dessa tre destinationer och försöka ta oss till dessa så fort som möjligt och försöka köra bränslesnålt...

Trea

Jag förstår.. Vilken budget tror du vi bör ha, per skalle? Bilarna lär ju dra runt 0.5-1L milen, beroende på vad vi tar för bilar.

All hjälp är fortsatt välkommen!
Av Samoht
20 aug. 2009 23:56
Det kommer att bli en trevlig resa...
Ett tips från mig är att inhandla ett gäng comradios, (walkie-talkies) modell Clas Olsson.
Ett suveränt sätt att kommunicera mellan bilarna när ni är på väg...mobilsamtal blir lite dyrt i längden.
Ska ni partaja kan ni även tejpa fast apparaterna på varandra så kommer ingen vilse...
Vill du att "dom där hemma" ska kunna följa dig så ladda även ner Google Latitude till din lur...(Integritetskränkande...??, bestäm själv)
Kör så det ryker...

/Thomas
21 aug. 2009 08:04
Samoht

Det där lät visserligen väldigt bra! Det gäller ju att hålla kontakt och som du säger, ringa är kanske inte bästa alternativet, dessutom måste man plugga in riktnummer då också vilket känns som en onödig bedrift. Men som sagt, det mesta velar ju på hur budgeten ska se ut... Det är ju svårt att säga men ska man sätta en minimumbudget på 15k?
Av Fredros
21 aug. 2009 08:48
Om Ni nappar på tipset Gdynia och bilar vidare söderut i Polen - stanna till i Marienburg(Polska namnet: Malbork) med sin gigantiska medeltidsborg.
Borgen byggdes som "hjärtat" i tyska ordens projekt att med vapen omvända hedningarna i Östra Europa(Baltikum). Detta "hjärta" kom att pumpa ut tyska kulturen(höjdpunkt: 1300-talet) med ett nätverk av tyska städer o bosättningar( t ex bodde många tyskar i Tallinn,Olof Palmes barnsomrar hos balttyska släkten...) Likt en tavelsudd på svarta tavlan suddades allt detta tyska ut vid Sovjets marsch mot Berlin 1945..
21 aug. 2009 09:27
Fredros

Det får vi se :) Låter intressant tycker jag men min kompiskrets som ska med är nog inte lika intresserade tyvärr :/ Fast tack iallafall, då har vi ett extra alternativ :D
Av Trea
21 aug. 2009 11:09
Tänk på att det är förbjudet att prata i mobiltelefon medan man kör i flera europeiska länder. Det där med budget är alltid svårt... Jag skulle kolla upp vad den typen av boende ni är intresserade av kan kosta och muliplicera med antal dagar ni är borta, räkna ungefärligt på bensinen och sen uppskatta "fickpengar" per dag. En liten matteuppgift liksom... Och sen lägga till lite för allt oförutsett som alltid poppar upp och för att man brukar bli lurad nånstans...
21 aug. 2009 11:43
Trea

Tack så jättemycket! Det är lite lättare för er som faktiskt gjort liknande resor att räkna ut det ungerfärligt. Tack åter igen!