Ersättning försenat flyg

26 jan. 2016 09:48
Visningar: 2410
Hej

Vi har blivit ca 30 timmar sena på vår hemresa från Nya Zeeland. Vi har bokat genom RCG där british airways har flygningarna.
Allt började med att vårt flyg från Auckland till sydney(Air new Zeeland) var ca 2 timmar sent, vilket gjorde att vi missade vårt anslutande flyg till London. Vi fick då vänta ett dygn på samma flight dagen efter. Flygbolaget stod för hotellnatt + pengar för mat.

I Sydney kunde ej checka in oss hela vägen utan sa åt oss att göra det på plats i London.
Flyget till London var sedan sent vilket gjorde att vi missade vårt anslutande flyg till Stockholm, då vi inte hade några boarding card eller kunde checka in online.
Därav fick vi ta ett senare flyg till Stockholm 4:35 senare...

Hur går man tillväga för att få ut ersättning från flygbolag. Vi har totalt en försening på 28:35
26 jan. 2016 10:57
Citerat från Niklastherese:
Hej

Vi har blivit ca 30 timmar sena på vår hemresa från Nya Zeeland. Vi har bokat genom RCG där british airways har flygningarna.
Allt började med att vårt flyg från Auckland till sydney(Air new Zeeland) var ca 2 timmar sent, vilket gjorde att vi missade vårt anslutande flyg till London. Vi fick då vänta ett dygn på samma flight dagen efter. Flygbolaget stod för hotellnatt + pengar för mat.

I Sydney kunde ej checka in oss hela vägen utan sa åt oss att göra det på plats i London.
Flyget till London var sedan sent vilket gjorde att vi missade vårt anslutande flyg till Stockholm, då vi inte hade några boarding card eller kunde checka in online.
Därav fick vi ta ett senare flyg till Stockholm 4:35 senare...

Hur går man tillväga för att få ut ersättning från flygbolag. Vi har totalt en försening på 28:35
Du begär ersättning av British Airways.

De verkar inte ha någon funktion för detta på hemsidan, tittade bara lite hastigt, i.s.f. riktigt uselt.
Använd det standardiserade formuläret här (finns även på svenska men gör det engelska om det är okej med språket) http://www.konsumenteuropa.se/globalassets/reklamationsblanketterna/eu_complaint_form_en.pdf
Detta skickar du sen till BA.
26 jan. 2016 14:08
Ring deras Customer Contact för BA Swe. +46850163141

Du kanske ka ha en del att hämta via reseförsäkring eller ditt kortutgivare även om de är betydligt mer restriktiva på homebound flights
Av Birgere
26 jan. 2016 17:53
Kan inte BA hävda att Air New Zeelands försening inte var något som dom kunde påverka och därmed neka ersättning. Mao skulle ersättning i bästa fall kunna ges för väntetiden i London.
Air New Zeeland är ju inte ett Europeiskt bolag så dom kan man inte kräva EU-ersättningen ifrån.
26 jan. 2016 18:35
Citerat från Birgere:
Kan inte BA hävda att Air New Zeelands försening inte var något som dom kunde påverka och därmed neka ersättning. Mao skulle ersättning i bästa fall kunna ges för väntetiden i London.
Air New Zeeland är ju inte ett Europeiskt bolag så dom kan man inte kräva EU-ersättningen ifrån.
https://www.getairhelp.com/sv/vet-dina-rattigheter#.VqetAEV86JI
Av Birgere
26 jan. 2016 19:10
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Birgere:
Kan inte BA hävda att Air New Zeelands försening inte var något som dom kunde påverka och därmed neka ersättning. Mao skulle ersättning i bästa fall kunna ges för väntetiden i London.
Air New Zeeland är ju inte ett Europeiskt bolag så dom kan man inte kräva EU-ersättningen ifrån.
https://www.getairhelp.com/sv/vet-dina-rattigheter#.VqetAEV86JI
lotteri med 1% vinstchans är vad jag läser mig till
26 jan. 2016 20:41
Hej!
Vi tjafsade med ett flygbolag när vi var försenade från Kenya för ett par år sedan. De nekade oss ersättning. Tog så hjälp an airhelp. De drev ärendet, det tog lång tid men vi fick tillbaka över 16 000 kr (efter att airhelp tagit betalt )på 4 biljetter. Dessutom fick vi 8 000 kr från försäkringsbolaget.
Airhelp tar 25% men vi hade aldrig klarat eller orkat driva ärendet själva.
Mvh Susanne
27 jan. 2016 00:25
Citerat från Niklastherese:
Hej

Vi har blivit ca 30 timmar sena på vår hemresa från Nya Zeeland. Vi har bokat genom RCG där british airways har flygningarna.
Allt började med att vårt flyg från Auckland till sydney(Air new Zeeland) var ca 2 timmar sent, vilket gjorde att vi missade vårt anslutande flyg till London. Vi fick då vänta ett dygn på samma flight dagen efter. Flygbolaget stod för hotellnatt + pengar för mat.

I Sydney kunde ej checka in oss hela vägen utan sa åt oss att göra det på plats i London.
Flyget till London var sedan sent vilket gjorde att vi missade vårt anslutande flyg till Stockholm, då vi inte hade några boarding card eller kunde checka in online.
Därav fick vi ta ett senare flyg till Stockholm 4:35 senare...

Hur går man tillväga för att få ut ersättning från flygbolag. Vi har totalt en försening på 28:35
Ni kan så klart ringa flygbolaget men får ni besked om ersättning via telefon så har ni tur och om de inte betalar ut ändå har ni inte mycket att visa upp sen.

Ni ska också begära ut ett förseningsintyg från B.A. detta behöver ni om ni inte får ersättning av bolaget direkt men även till eventuella försäkringsbolag.

Ta så klart vara på all korrespondens med bolaget och resebyrån, alla mejl angående resan och förseningarna, boardingkort, kvitton mm.

Gör sen, eller direkt anmälan som jag skrev (denna anmälan använder ni sen också om ni skulle behöva gå vidare med ärendet till t.ex. ARN), är resan köpt hos BA (ett EU-bolag) är det de som har ansvaret och resan går till EU.
Får ni inte ersättning efter detta/(dessa) steg kan ni kontakta konsumentrådgivaren och sen antagligen ARN.

Får ni bifall av ARN men bolaget ändå inte betalar kan ni välja att gå till domstol själv eller anlita jurist (t.ex. någon av alla de tjänster som erbjuds online där man bara betalar vid utbetalning av ersättning (de tar olika betalt så kolla flera innan och lättast är det att anlita de som verkar i Sverige) men gör inte detta förrän de första åtgärderna misslyckats.

Vad ni har för försäkringar och vilka ersättningar ni eventuellt har rätt till där utgår jag från att ni vet.

http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
24 feb. 2016 14:42
Vi på flygforsening.se upplever dagligen många försenade avgångar på grund av tekniska fel. Oftast ursäktar flygbolaget med att förseningen har varit en extraordinär händelse och att det inte är något som de kan råda över. Enligt Eu förordningen 261/2004 är tekniska fel definitivt en händelse som flygbolaget kan ha kontroll och ansvar för. Detta genom att ha bättre och snabbare beredskap när det gäller reservdelar och bemanning.

En försening som är orsakad av dåligt väder är däremot en extraordinär händelse som flygbolaget inte kan råda över. Därför kan en passagerare inte söka kompensation för det enligt Eu 261/200
.
Vi på www.flygforsening.se hjälper gärna till om ni har frågor angående din försening.