Bila genom Europa med barn -tips!
Hej!
Vi planerar att bila ner till Nice i sommar med två barn, 4 och 6 år. Har någon tips på resväg, ställen att stanna en eller flera dagar på? Vad får vi inte missa och vad ska vi passa oss för?
Hur många dagar effektiv körning tror ni det behöver?
TACKSAM för alla råd och tips!
Vi planerar att bila ner till Nice i sommar med två barn, 4 och 6 år. Har någon tips på resväg, ställen att stanna en eller flera dagar på? Vad får vi inte missa och vad ska vi passa oss för?
Hur många dagar effektiv körning tror ni det behöver?
TACKSAM för alla råd och tips!
Det beror lite på var i Sverige ni bor......
Vi tog färjan ifrån Göteborg till Kiel och sedan en övernattning i Würzburg på nervägen. Det var en mysig stad.
På hemvägen blev det två övernattningar - i en liten by i Schweiz och i Kassel.
Ett tips är att kolla upp vilka dagar lastbilar inte får köra på autobahn. När vi körde var det restriktioner lördag/söndag och det gör stor skillnad för framkomligheten. Vet inte om det fortfarande gäller.
Vi tog färjan ifrån Göteborg till Kiel och sedan en övernattning i Würzburg på nervägen. Det var en mysig stad.
På hemvägen blev det två övernattningar - i en liten by i Schweiz och i Kassel.
Ett tips är att kolla upp vilka dagar lastbilar inte får köra på autobahn. När vi körde var det restriktioner lördag/söndag och det gör stor skillnad för framkomligheten. Vet inte om det fortfarande gäller.
När barnen var i den åldern tog vi bil till Hamburg och sedan biltåg till Verona. Förbaskat bekvämt och närmast kostnandsneutralt jämfört med att köra och övernatta på vägen.
Biltåget är outstanding - så bekvämt och praktiskt och slippa att stå i kö och svära över sina medtrafikanter när man i stället kan ha det lugnt och trevligt på tåget med middag, ett glas vin och sällskapsspel med barnen innan det är dags att gå och lägga sig. Och sen på morgonen så serveras frukost med italienska Alperna i förgrunden.
Boka liggvagn - det är bättre och större än sovvagn (och med riktiga sängkläder).
Liggvagnen innehåller fem platser så är ni färre så bör ni köpa loss den sista platsen för att inte riskera att någon annan vill dela hytt med er och barnen.
Boka liggvagn - det är bättre och större än sovvagn (och med riktiga sängkläder).
Liggvagnen innehåller fem platser så är ni färre så bör ni köpa loss den sista platsen för att inte riskera att någon annan vill dela hytt med er och barnen.
Citerat från Annl:
Autozug.de kan du kolla på och sommarkatalogen är i gång - det var vid den här tiden som vi bokade när det begav sig.
Vet inte om du åkt biltåget Birgere men vi har åkt ett antal gånger och aldrig fått några skador på lacken.
Vi tog tåget några gånger på 90-talet men sedan dess har vi avstått. Lackproblemen kan man till viss del åtgärda genom att tvätta bilen direkt efter resan innan men jag är ändå undrande till hur lacken påverkas långsiktigt. Ser man tex på hur nya bilar fraktas på tåg nere i Europa så brukar dom vara insprayade i något vitt skyddsmaterial för att skydda lacken så antagligen räcker inte det med en vanlig tvätt för att åtgärda problemet.Autozug.de kan du kolla på och sommarkatalogen är i gång - det var vid den här tiden som vi bokade när det begav sig.
Vet inte om du åkt biltåget Birgere men vi har åkt ett antal gånger och aldrig fått några skador på lacken.
Men visst är det bekvämt att ta biltåget även om det kostar en slant.
i alla fall nr vi åkte i mitten av 2000-talet ett antal gånger så var det en vanlig missuppfattning att biltåget skulle vara så mycket dyrare än att ta sig ned på annat sätt - en annan familj som valde flyg + hyrbil fick betala mer än vad vi gjorde med biltåg + egen bil. Alltså värt att kolla upp detta!
Citerat från Birgere:
Men visst är det bekvämt att ta biltåget även om det kostar en slant.
Men visst är det bekvämt att ta biltåget även om det kostar en slant.
Omöjligt att ge några generella jämförelser på detta. Kalkylen hänger ju väldigt mycket på hur man beräknar marginalkostnaderna för egen bil. Vissa räknar bara soppapengarna, andra totalkostnaden för bilen inkl räntekostnader o värdeminskning pga ålder, detta kan ju ge en kalkyl på mellan 10 och 40kr/mil.
Själv räknar jag ung 20kr/mil om det är en vettig privatbil, har man tjänstebil så blir kalkylen enklare.
Att sedan summera priset på hyrbil, bränsle o flygbiljetter är ju en enkel grej och troligtvis blir flygalternativet mer lockande ju längre norrut i Sverige man bor.
Tar vi biltåg vs köra själv så låt oss säga 100 mil tåg blir 2000kr plus motsvarande övernattning på ett Formule1/Etap hotell så blir det ung dubbelt så dyrt med biltåg som att köra själv. Tiden man sparar får man värdera själv men man kan ju även välja att ta det lugnt med några härliga dagar i tyska småstäder.
Själv räknar jag ung 20kr/mil om det är en vettig privatbil, har man tjänstebil så blir kalkylen enklare.
Att sedan summera priset på hyrbil, bränsle o flygbiljetter är ju en enkel grej och troligtvis blir flygalternativet mer lockande ju längre norrut i Sverige man bor.
Tar vi biltåg vs köra själv så låt oss säga 100 mil tåg blir 2000kr plus motsvarande övernattning på ett Formule1/Etap hotell så blir det ung dubbelt så dyrt med biltåg som att köra själv. Tiden man sparar får man värdera själv men man kan ju även välja att ta det lugnt med några härliga dagar i tyska småstäder.
Tablettaskar och iPad med filmer.
Sen är det bara att köra.
Sen är det bara att köra.