Bila genom Europa Juli 2021 - Covid?
Hej allihopa!
Jag och min flickvän har tänkt ge oss ut genom Europa på våran drömsemester innan vi planerar familje-livet.
Planerna är ju rätt så klara vart vi ska och själva rutten.
Vi har dock lite svårt och veta hur vi ska resa gällande Covid-19, med tester och sådär.
Nu när nya Covidbeviset har kommit också så tycker vi själva att det känns ganska luddigt. Hoppas att några utav er har bättre koll.
Vi åker:
Trelleborg-Rostock med färja.
Rätt igenom både Tyskland och Österrike utan att övernatta ner till Italien.
Mestadels i Italien, sen åka över till Frankrike och uppleva Paris.
Sen är tanken att på hemvägen åka via Belgien,Nederländerna (kanske övernatta i Nederländerna), Danmark och sen hemåt.
Jag är färdigvaccinerad och klar sen i fredags (9/7), medans tjejen tog första sprutan 8/7.
Vi håller på att läsa om PCR-test, antigen-test och Covidbevis och blir inte riktigt klokare…
Vad kommer vi att behöva ha för att kunna genomföra vår drömresa på ett smidigt sätt?
Mvh Joakim
Jag och min flickvän har tänkt ge oss ut genom Europa på våran drömsemester innan vi planerar familje-livet.
Planerna är ju rätt så klara vart vi ska och själva rutten.
Vi har dock lite svårt och veta hur vi ska resa gällande Covid-19, med tester och sådär.
Nu när nya Covidbeviset har kommit också så tycker vi själva att det känns ganska luddigt. Hoppas att några utav er har bättre koll.
Vi åker:
Trelleborg-Rostock med färja.
Rätt igenom både Tyskland och Österrike utan att övernatta ner till Italien.
Mestadels i Italien, sen åka över till Frankrike och uppleva Paris.
Sen är tanken att på hemvägen åka via Belgien,Nederländerna (kanske övernatta i Nederländerna), Danmark och sen hemåt.
Jag är färdigvaccinerad och klar sen i fredags (9/7), medans tjejen tog första sprutan 8/7.
Vi håller på att läsa om PCR-test, antigen-test och Covidbevis och blir inte riktigt klokare…
Vad kommer vi att behöva ha för att kunna genomföra vår drömresa på ett smidigt sätt?
Mvh Joakim
Fullvaccination är OK så länge det är minst 2 veckor sedan. Annars krävs test.
Andra krav som ska fyllas i:
Frankrike: Sworn Statement
Italien: Self declaration form
Holland: Health declaration form
Belgien: Passenger Locator Form (vid vistelser över 48 h)
Ovanstående är nuvarande regler och för flygpassagerare. Möjligt att annat gäller om man kommer landvägen.
Andra krav som ska fyllas i:
Frankrike: Sworn Statement
Italien: Self declaration form
Holland: Health declaration form
Belgien: Passenger Locator Form (vid vistelser över 48 h)
Ovanstående är nuvarande regler och för flygpassagerare. Möjligt att annat gäller om man kommer landvägen.