Weekendresa
Dag 1
Till Istanbul ska vi fara!
Maken, jag och två av våra släktvänner. Solen är småvänlig när vi lämnar Arlanda med Turkisk Airways. Jag får platsen bredvid en ung student från Bangladesh. Han studerar i Stockholm, och ska nu hem och hälsa på sin familj. I tre flygtimmar talar vi om kulturlikheter och skillnader. In emellan serveras fri mat och fria drycker, och snart ser jag minareter och moskéer skymta under planet. Förväntningarna är stora!
Efter något omständig passkontroll med stämpel!! i passet, får vi transfer till hotell "President". Rusningstrafik håller körhastigheten.
Vi boar in oss i två toppenrum, och bestämmer oss för att anta erbjudandet om "äta två för en" i hotellets terrassmatsal med utsikt över hustak och hav. Får sällskap av en mås, som spatserar utanför fönstret och glor in på oss. Flöjtmusik ledsagar blek solnedgång, och vi avslutar första dagen med en godispromenad (Turkisk delight) till ljudet av spårvagnsgnissel och böneutrop.
Dag 2
5.00 första böneutropet i högtalare över hela sta´n. Kort nattsömn. Vi vaknar dock till vid den stora frukostbuffén, som innehåller det mesta för att förbereda oss för dagens stadspromenad. Vi går längs en av huvudgatorna "Veniceriler Cadessi" mot vårt första mål "Blå moskén". På torget står en hel mängd gamla bilar uppställda. De kommer från Tyskland till Istanbul för vidare färd till Jordanien, där de ska säljas för enhetspriset 1100 Euros. Biltaken är lastade med leksaker till barnen i Jordanien. Vid Blå moskén ringlar sig köerna fram, tills vi får veta att nu är den stängd för bön till kl. 14.00
" Blå moskén är en av världens mest berömda religiösa byggnader. Den beställdes av sultan Ahmed I och uppfördes mellan 1609 och 1616 av hovarkitekten Mehmet Aga. De sex minareterna sågs till en början som en skymf mot Mekka".
Otroligt vacker och imponerande byggnad. Vi stannar utanför ett tag och betänker hur man kunde klara av att bygga en sådan hög kupol! Sedan går vi vidare till nästa mål "Hagia Sofia". Praktfull kyrka under ständig ombyggnad. Vi släpps in efter sedvanlig säkerhetskontroll av väskor och jackfickor.
" Den mer än 1400 år gamla Hagia Sofia "den heliga visdomens kyrka" är ett av världens främsta och mest inflytelserika byggnadsverk. Osmanerna byggde om kyrkan till moské på 1400-talet och lade till minareter, gravmonument och fontäner".
Det är inte svårt att bli betagen, en smula eftertänksam och stum, när man kliver in i denna mosaikbeklädda stora kyrksal. Den fascinerande väggmålningen av Kristus, som skrapats fram, får mig att känna mig Iakttagen. Ögonen på Kristusfiguren "följer" mig vart jag går.
Dags för lunch ute i det fira. Trevlig restaurang i på trappa. Kall turkisk öl och omelett blir det för mig. Det räcker, för att få energi till att köa till nästa mål "Basilikacisternen", vilket ger det hittills mäktigaste intrycket.
Hur i all sin da´r kunde de bygga så här?
" Den väldiga underjordiska vattencisternen är ett fint prov på bysantinsk ingenjörskonst och Istanbuls mest annorlunda sevärdhet. Den nuvarande cisternen anlades under Justinianus år 532 på samma ställe som en äldre cistern, för att tillgodose vattenbehovet i Stora palatset på andra sidan av Hippodromen. Osmanerna var ovetande om cisternens existens i ett helt århundrade efter erövringen. Den återupptäcktes när man såg att folk hämtade vatten och tom fångade fisk genom att sänka ner hinkar i hål i sina källare. Cisternens tak vilar på 336 över 8 meter höga pelare. Två av pelarna vilar på Medusahuvuden."
Här i Istanbul kan man verkligen gör riktig "Cappucino", vilket glädjer en mellanmålstörstig själ.
Vi sicksackar hemåt genom små gator kantade med skoförsäljare, såväl grossister som detaljhandlare. Pittoreskt att se på, men oj vad de jobbar tungt och bär stora, tunga säckar. Det är bara män som säljer skor här. Nu är skönt att gå hem och vila ben och fötter på den breda hotellsängen.
Ut igen. Taxi!
- Vad tar du för att köra oss över på andra sidan till Tünel?
- 40 lire.
- Ok.
Vi sätter oss in, och när han rivstartat säger han.
- Fix pris 40, men om det r mycket trafik 60!
Klart han kör de mest trafikerade gatorna med stockningar, som han dock skickligt schvisar förbi i hög fart.
Det kostar 60 lire, men vi är glada att vi kommer helskinnade fram.
Vi hamnar i ett intressant område, där vi bl.a. passerar "Svenska konsulatet", som ligger inbäddat i en grön väl inhägnad trädgård. Vi hittar efter en stund en turkisk restaurang, där vi äter mört lammkött och turkisk delight , medan vi lyssnar till turkisk folkmusik. En inhemsk, mysafton.
Dag 3
Den matnyttiga frukosten intas i soldimma. Idag är vårt första mål "Topkapipalatset". Det syns på långt hål denna enorma byggnad. Imponerande. Innanför den höga stenmuren, som vaktas av militär, kommer vi till en grön oas. Det är lördag och många grupper samlas här. Trångt i säkerhetskontrollerna. Vi missar biljettköpet och får börja om igen, men det löser sig snabbt. Vi vandrar runt och beundrar, skatter, vapen, brynjor, klockor m.m. och till sist har vi sparat det mest intressanta "Haremshuset".
"Mehmets II:s palats byggdes 1459-1465. Det fick formen av flera paviljonger på fyra stora gårdar för att efterlikna osmanernas tältförläggningar. Palatset var ett säte för regeringen fram till på 1500-talet, och det öppnades för allmänheten 1924."
"Haremet.
Ordet harem kommer från det arabiska ordet för "förbjudet". Här bodde sultanens hustrur, konkubiner och barn, vaktade av svarta slaveunucker. Vid ett tillfälle bodde det över 1000 konkubiner i haremet.De sista kvinnorna flyttade ut 1909."
Lite underlig stämning, när man gick därinne i rummen, där kvinnorna bodde på en sidan och på den andra, fina bodde sultanen. Lite skönt när vi kom ut på gården att ta en nypa frisk luft.
Vårt nästa mål för dagen är en båttur på Bosporen. Ska bli skönt att vila fötterna en stund. Men vad händer, dimman rullar in som tjock mjölk, och det blir helt omöjligt att se längre än ett para meter framför sig. Onödigt med båttur då, konstaterar vi och vänder om och promenerar till lite mindre tjusiga kvarter, där vi på en gata hittar en lunchrestaurang med vita dukar!. Förts blir vi serverade ett stort luftigt bröd med en slags färskost till. Gott!
Efter en stunds vila med mycket förbipasserande att titta på traskar vi nerför mot havet. I kvarteren möter vi verkligen ett annat Istanbul än de palatsrika områdena. Mycket intressant husblandning. Gammalt möter nytt. Vi promenerar i dimman längs vattnet och tar oss hemåt. Nära hemma beger vi oss till närliggande "Stora basaren", som får bli det sista målet. Hade nog väntat mig något annat. Detta liknar mer en flott galleria än en marknadsbasar. Dock var vi inte runt nere i laburinten, där det säkert var andra typer av marknadsvaror. Det får bli nästa gång. Enligt lilla guideboken är det lätt att gå vilse i laburinten, och just nu ville fötterna hem.
Senare hittar vi en lite restaurang på storgatan, trevligt inredd men mina spareribs åkte ut igen. Segare än skosulor.
Kvällen blir sen, när vi avslutar den på vännernas hotellrum. Många intryck att bearbeta.
Dag 4
Strålande sol. +26 gr. Hade varit alldeles för varmt för promenader i stadsmiljö idag, så det gör inget att flyget ska ta oss hem. Bra service med researrangören "Airtours" och vi blir hämtade vid hotellet precis på utsatt tid. Tur att vi har god tid på flygplatsen, för här kommer ingen in utan två säkethetskontroller, en passkontroll och vägning av handbagage. Har några lire kvar, så taxfree får ett besök.
Istanbul "tesekurlach" (min stavning) Tack - Kommer gärna åter!
Till Istanbul ska vi fara!
Maken, jag och två av våra släktvänner. Solen är småvänlig när vi lämnar Arlanda med Turkisk Airways. Jag får platsen bredvid en ung student från Bangladesh. Han studerar i Stockholm, och ska nu hem och hälsa på sin familj. I tre flygtimmar talar vi om kulturlikheter och skillnader. In emellan serveras fri mat och fria drycker, och snart ser jag minareter och moskéer skymta under planet. Förväntningarna är stora!
Efter något omständig passkontroll med stämpel!! i passet, får vi transfer till hotell "President". Rusningstrafik håller körhastigheten.
Vi boar in oss i två toppenrum, och bestämmer oss för att anta erbjudandet om "äta två för en" i hotellets terrassmatsal med utsikt över hustak och hav. Får sällskap av en mås, som spatserar utanför fönstret och glor in på oss. Flöjtmusik ledsagar blek solnedgång, och vi avslutar första dagen med en godispromenad (Turkisk delight) till ljudet av spårvagnsgnissel och böneutrop.
Dag 2
5.00 första böneutropet i högtalare över hela sta´n. Kort nattsömn. Vi vaknar dock till vid den stora frukostbuffén, som innehåller det mesta för att förbereda oss för dagens stadspromenad. Vi går längs en av huvudgatorna "Veniceriler Cadessi" mot vårt första mål "Blå moskén". På torget står en hel mängd gamla bilar uppställda. De kommer från Tyskland till Istanbul för vidare färd till Jordanien, där de ska säljas för enhetspriset 1100 Euros. Biltaken är lastade med leksaker till barnen i Jordanien. Vid Blå moskén ringlar sig köerna fram, tills vi får veta att nu är den stängd för bön till kl. 14.00
" Blå moskén är en av världens mest berömda religiösa byggnader. Den beställdes av sultan Ahmed I och uppfördes mellan 1609 och 1616 av hovarkitekten Mehmet Aga. De sex minareterna sågs till en början som en skymf mot Mekka".
Otroligt vacker och imponerande byggnad. Vi stannar utanför ett tag och betänker hur man kunde klara av att bygga en sådan hög kupol! Sedan går vi vidare till nästa mål "Hagia Sofia". Praktfull kyrka under ständig ombyggnad. Vi släpps in efter sedvanlig säkerhetskontroll av väskor och jackfickor.
" Den mer än 1400 år gamla Hagia Sofia "den heliga visdomens kyrka" är ett av världens främsta och mest inflytelserika byggnadsverk. Osmanerna byggde om kyrkan till moské på 1400-talet och lade till minareter, gravmonument och fontäner".
Det är inte svårt att bli betagen, en smula eftertänksam och stum, när man kliver in i denna mosaikbeklädda stora kyrksal. Den fascinerande väggmålningen av Kristus, som skrapats fram, får mig att känna mig Iakttagen. Ögonen på Kristusfiguren "följer" mig vart jag går.
Dags för lunch ute i det fira. Trevlig restaurang i på trappa. Kall turkisk öl och omelett blir det för mig. Det räcker, för att få energi till att köa till nästa mål "Basilikacisternen", vilket ger det hittills mäktigaste intrycket.
Hur i all sin da´r kunde de bygga så här?
" Den väldiga underjordiska vattencisternen är ett fint prov på bysantinsk ingenjörskonst och Istanbuls mest annorlunda sevärdhet. Den nuvarande cisternen anlades under Justinianus år 532 på samma ställe som en äldre cistern, för att tillgodose vattenbehovet i Stora palatset på andra sidan av Hippodromen. Osmanerna var ovetande om cisternens existens i ett helt århundrade efter erövringen. Den återupptäcktes när man såg att folk hämtade vatten och tom fångade fisk genom att sänka ner hinkar i hål i sina källare. Cisternens tak vilar på 336 över 8 meter höga pelare. Två av pelarna vilar på Medusahuvuden."
Här i Istanbul kan man verkligen gör riktig "Cappucino", vilket glädjer en mellanmålstörstig själ.
Vi sicksackar hemåt genom små gator kantade med skoförsäljare, såväl grossister som detaljhandlare. Pittoreskt att se på, men oj vad de jobbar tungt och bär stora, tunga säckar. Det är bara män som säljer skor här. Nu är skönt att gå hem och vila ben och fötter på den breda hotellsängen.
Ut igen. Taxi!
- Vad tar du för att köra oss över på andra sidan till Tünel?
- 40 lire.
- Ok.
Vi sätter oss in, och när han rivstartat säger han.
- Fix pris 40, men om det r mycket trafik 60!
Klart han kör de mest trafikerade gatorna med stockningar, som han dock skickligt schvisar förbi i hög fart.
Det kostar 60 lire, men vi är glada att vi kommer helskinnade fram.
Vi hamnar i ett intressant område, där vi bl.a. passerar "Svenska konsulatet", som ligger inbäddat i en grön väl inhägnad trädgård. Vi hittar efter en stund en turkisk restaurang, där vi äter mört lammkött och turkisk delight , medan vi lyssnar till turkisk folkmusik. En inhemsk, mysafton.
Dag 3
Den matnyttiga frukosten intas i soldimma. Idag är vårt första mål "Topkapipalatset". Det syns på långt hål denna enorma byggnad. Imponerande. Innanför den höga stenmuren, som vaktas av militär, kommer vi till en grön oas. Det är lördag och många grupper samlas här. Trångt i säkerhetskontrollerna. Vi missar biljettköpet och får börja om igen, men det löser sig snabbt. Vi vandrar runt och beundrar, skatter, vapen, brynjor, klockor m.m. och till sist har vi sparat det mest intressanta "Haremshuset".
"Mehmets II:s palats byggdes 1459-1465. Det fick formen av flera paviljonger på fyra stora gårdar för att efterlikna osmanernas tältförläggningar. Palatset var ett säte för regeringen fram till på 1500-talet, och det öppnades för allmänheten 1924."
"Haremet.
Ordet harem kommer från det arabiska ordet för "förbjudet". Här bodde sultanens hustrur, konkubiner och barn, vaktade av svarta slaveunucker. Vid ett tillfälle bodde det över 1000 konkubiner i haremet.De sista kvinnorna flyttade ut 1909."
Lite underlig stämning, när man gick därinne i rummen, där kvinnorna bodde på en sidan och på den andra, fina bodde sultanen. Lite skönt när vi kom ut på gården att ta en nypa frisk luft.
Vårt nästa mål för dagen är en båttur på Bosporen. Ska bli skönt att vila fötterna en stund. Men vad händer, dimman rullar in som tjock mjölk, och det blir helt omöjligt att se längre än ett para meter framför sig. Onödigt med båttur då, konstaterar vi och vänder om och promenerar till lite mindre tjusiga kvarter, där vi på en gata hittar en lunchrestaurang med vita dukar!. Förts blir vi serverade ett stort luftigt bröd med en slags färskost till. Gott!
Efter en stunds vila med mycket förbipasserande att titta på traskar vi nerför mot havet. I kvarteren möter vi verkligen ett annat Istanbul än de palatsrika områdena. Mycket intressant husblandning. Gammalt möter nytt. Vi promenerar i dimman längs vattnet och tar oss hemåt. Nära hemma beger vi oss till närliggande "Stora basaren", som får bli det sista målet. Hade nog väntat mig något annat. Detta liknar mer en flott galleria än en marknadsbasar. Dock var vi inte runt nere i laburinten, där det säkert var andra typer av marknadsvaror. Det får bli nästa gång. Enligt lilla guideboken är det lätt att gå vilse i laburinten, och just nu ville fötterna hem.
Senare hittar vi en lite restaurang på storgatan, trevligt inredd men mina spareribs åkte ut igen. Segare än skosulor.
Kvällen blir sen, när vi avslutar den på vännernas hotellrum. Många intryck att bearbeta.
Dag 4
Strålande sol. +26 gr. Hade varit alldeles för varmt för promenader i stadsmiljö idag, så det gör inget att flyget ska ta oss hem. Bra service med researrangören "Airtours" och vi blir hämtade vid hotellet precis på utsatt tid. Tur att vi har god tid på flygplatsen, för här kommer ingen in utan två säkethetskontroller, en passkontroll och vägning av handbagage. Har några lire kvar, så taxfree får ett besök.
Istanbul "tesekurlach" (min stavning) Tack - Kommer gärna åter!
Skriv kommentar
Visa alla
Senaste inläggen
På genomresa till äldste sonens lägenhet i Båstad. På väg hem från Skanör. 15 veckor sedan |
Slutspurten 16 veckor sedan |
Man vet aldrig hur dagen ska sluta! 17 veckor sedan |
Appar 17 veckor sedan |
Tidsbrist 17 veckor sedan |
Verkar vara en mysig turiststad. Kan tänka att vi reser dit så småningom. :-)
Kram
Inger