Stöd Ukraina

Marikas blogg

Tisdag 7 Augusti 2007

Vad hände med alla bidragen till de tsunamidrabbade?

Träffade häromdagen en thailändska som efter tsunamin fick chansen att flytta till Sverige - ja hon hade före tsunamin träffat en svensk man som jag känner, då han turistat i Khao Lak där hon jobbade på hans hotell. De blev kompisar och höll kontakt via telefon och mail. Efter tsunamin tog det 10 dagar innan de fick kontakt med varandra igen och han kunde få veta att hon var välbehållen. Han erbjöd henne då att komma till honom i Sverige för att återhämta sig och tycke uppstod som det så vacker heter. Idag bor hon alltså i Sverige och har till min lycka startat ett företag som erbjuder äkta thaimassage, hårförlängning, nagelförlängningar m.m. med thailändska produkter.

Vid ett av mina besök hos henne blev jag bjuden på thaimat och vi kom att prata på tsunamin. Det var en skrämmande berättelse hon hade att berätta men det värsta av allt är att det verkar som om de drabbade thailändarna inte nåtts av bidragen som både vi i Sverige och stora delar av världen samlade in! Hon berättar att det enda hon kunde få som hjälp var en båt... Just det, en båt!! Vad skulle hon, en restaurangansvarig, med en båt till? Där stod hon utan pengar, husrum, mat och kläder och så erbjuds hon en båt. Det fanns inget annat att få, trots att hon under många år (tror det var 14 år) betalt en försäkring dessutom... Ju mer jag tänker på det desto argare blir jag och undrar vart alla pengar tog vägen? Kan någon journalist (eller annan) gräva" i detta vore det mycket intressant!
Dela med andra:    

Kommentarer
Fagersta säger:
Trot eller ej emn jag har sett att hjälp kommit fram Runt Khao Lak byggs många hus med blå tak s.k tsunamihus. Dom är likadana och byggs av volontärer med pengar som samlats in. Drabbade familjer får ett sånt hus.Sen vet jag att pengar gick till rent vatten i början och till hjälp till självhjälp ex. barn i Thailand som fått hjälp att bearbeta genom att måla batik och sälja. Man har också fått hjälp att bygga båtar men naturligtvis så gick inte allt fram. Vad gäller Thailand så bad inte heller den thailändska regeringen om hjälp,man måste göra det för att få hjälp av en del organisationer, men Röda Korset fanns på plats med ett center i Krabi
Postat 2007-08-30 16:10  Anmäl
Rogge säger:
Det lär dessutom ha varit många fagra löften om pengar och hjälp från olika regeringar, som aldrig betalats ut. Minnet är ack så kort. Men, men det är ju inte så länge sedan det konstaterades att en känd hjälporganisation hade Jaguar som tjänstebil, så varför förvånas? Gammalt känt citat: "Pengar lockar fram de sämsta sidorna hos människan."
Postat 2007-08-09 08:28  Anmäl
Marika säger:
Fy katten vad trist att höra allt detta. Fattar inte hur folk (eller j**lar rättare sagt) kan göra så här mot folk som verkligen behöver hjälpen - hopps de får sitt straff en dag... Frågan är bara opm man ska våga skänka nåt mer nånsin.
Postat 2007-08-09 01:08  Anmäl
Elvis_ säger:
Jag såg ett tv program om det där,pengarna hamnade i allafall inte hos de behövande,utan i någons girig ficka.Och containrarna blev kvar vid hamnen,ingen gjorde anspråk på dem.
Postat 2007-08-07 18:23  Anmäl
Lasarita säger:
Japp, och jag gick med skor och sängkläder till en insamling som skulle till Sri Lanka. Hörde sen att kontainrarna fastnade ngnstans och innehållet ruttnade pga fukt och annat. Känns bra att man hjälpt till!
Postat 2007-08-07 14:23  Anmäl
Hakanmag säger:
Jag har många gånger ställt mig samma fråga.. Vi är väl rätt många i detta avlånga land som skänkte en slant med hopp om att det kom de behövande till hjälp..........
Postat 2007-08-07 11:21  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet