Vi har sett dem under våra resor i Asien och förundrats över hur i hela friden det kan vara möjligt att sk. rånarluvor (även kallat balakleva inom motorsporten), stickade mössor, långärmade tröjor, sjalar under halmhattar m.m. kan hålla värmen ute?!
-Ja vi trodde av nån anledning (fattar inte vart vi fått det ifrån...) att lokalbefolkningen "pälsade" på sig för att stänga ute värmen. -Fel, fel, fel feeeel alltså! Vi har nu fått reda på (jag var bara tvungen att fråga dem till slut ) att man gör på detta vis för att inte bli solbränd! Det anses inte fint med solbränna i varmare länder. Ha ha! Är vi människor konstiga eller vad, här ligger vi bleka västerlänningar och pressar och gör allt för att bli bruna medan de som bor där gör allt (typ svettas floder ) bara för att inte bli solbrända!
En annan sak som slår mig är när det gäller kläder. Här hemma är det, för väldigt många, viktigt att ha rätt märke och man kan betala nästan hur mkt som helst för det. När man kommer till ex.vis
Thailand så går så gott som alla omkring i likadana "märkeskläder" och man är inte alls så hipp och originell utan mer en i mängden...
Ja jag vet ju att det "bara!" är kopior men ärligt, vad är det för skillnad - vi har iallafall inte märkt någon vare sig det gäller kvalitet eller utseende.
Ha en fortsatt bra sommar - nästa vecka går jag på semester så då kommer solen ska ni se *blink!
Du har så rätt, inte fel fel fel. Jag var på resa i Sinai öknen och blev tillsagt att ta med en ylletröya för det kan vara kallt i ökenen på natten. Jag vandrade runt i en T-skirt, men det var så varmt att det brånde. Då satte jag på mig ylletröyan och se, det hjälpte. Ylle isolerar både mot kyla och värme har jag lärt mig. Har själv en röd och blå stickad rånar- mössa som används i landsorten i norra Thailand. Den är bra mot
solbränna också. Thailändarna gillar att vara så vita som möjligt. Många tar därför hjälp av tjocka lager av puder i ansiktet för att inte bli
bruna. En gång tog jag med några kläder som var för små till mig. Dröm om min förvåning när jag mötte en äldre dam i en landsby i norra Thailand spatserande omkring i min gamla pyjamas. Det är inte så noga varken med färg eller kläder tydligen! Sol har du på måndag!
Hälsningar Thorbjörn