Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Måndag 10 Mars 2008 - Tokyo

Tokyo 2008-03-10

Kommer upp 05:45 eller så. Kevin och jag tar t-banan till Tsukiji. Vi går igenom vad som verkar vara den konsumentinriktade delen av fiskmarknaden, där det också finns grönsaker och frukt och annat till salu, samt små sushi-hak. Vi förstår att det inte är allt och Kevin frågar en arbetare som passerar på en av de speciella truckarna som används. Han pekar vart vi ska gå men ber oss sedan att ställa oss på flaket och han kör oss till den egentliga fiskmarknaden, närmare floden.

Han kör oss direkt till några tonfiskar som ligger på golvet (se bild, Kevin står och begrundar dem) utanför själva marknadskomplexet och han pekar på dem. Jag vet inte varför, kanske för att det är vad turister normalt vill se, de stora, och värdefulla, tonfiskarna. Tidigare kunda man bevittna morgonens auktioner av tonfiskar, men det är stängt för besökare nu på grund av att det var störande för verksamheten.

I övrigt fisk, fisk, fisk, ål, krabbor, fisk, snäckor, fisk, musslor, fisk, räkor, bläckfisk och mera fisk. Området är enormt. Folk kör truckar och drar kärror med varor i de smala gångarna. Det styckas, skärs och sågas. Man gör affärer. Det är en väldig aktivitet.

Det regnar mer och mer.

Ett par timmar går snabbt. Kevin drar tillbaka till vandrarhemmet, jag drar till Kinesiska ambassaden igen och hämtar ut mitt pass med visum.

Jag tar t-banan hemåt men går av vid Electric City för att se vad det handlar om. Inget att orda om egentligen, ett antal elektronikbutiker m m samt spelhallar (dataspel och annat, vilket finns över hela stan).

Fortsätter till Ueno-parken. Vädret är uselt. Inget regn men trist. Dessutom måndag så jag misstänker att zoologiska parken är stängd, men jag åker dit i alla fall, och råkar se Dan (Australien) på väg upp från t-banan vid Ueno. Han är också på väg till parken. Så, vi traskar igenom parken. Zoot är mycket ritktigt stängt. Vi kollar in Toshogu-helgedomen i Parken. Vi går sedan igenom Ameyoko-marknaden och tillbaka till Asakusa och vandrarhemmet.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
16 år sedan
Tallinn 2008-05-15
16 år sedan
Pirita 2008-05-14
16 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13