PRUTA,PRUTA,PRUTA.
Handla i
Kina kunde vara vitt skilt från vårt sätt att handla i väst. Gick man till ett stånd på sta´n eller som vi sa ett hål i väggen, så fick man se till att pruta. Om man var på köphumör så var detta jävligt roligt
En köptur kunde gå till så här! Gå in i affären och titta lite förstrött, genast blir du erbjuden mängder av saker till bästa pris. Fråga priset på något du är intresserad av, ta bort en tredjedel av det pris du fått, blir det inte accepterat så börja gå ut från affären . Genast blir du kallad tillbaks, fortsätt argumentera om priset, gå ut igen, bli tillbakakallad, till sist, förhoppningsvis har du fått rätt pris!! Rekordet för min del var fem tillbakakallningar och då var jag jättelångt från butiken ifråga !
För att gitta rätt pris bör man kolla på flera ställen innan man bestämmer sig för att börja förhandla, då vet man var ribban ligger.
Idag kan man oftast inte pruta så jättemycket, ibland kanske knappt alls men det är en känsla man måste ha. Jag tror att man sparar mer på att kolla runt på olika ställen än att hänga kvar vid ett ställe.
Letade efter DV-band, hittade inte rätt pris förrän i femte staden och jag vet inte hur många butiker.
Längsta förhandligen jag haft var i tre dagar, men då var de inte glada...