Stöd Ukraina

Cingelssons blogg

Onsdag 12 Oktober 2011 - Sihanoukville

The Goodwill School

I somras startade Johanna & jag en Facebook grupp for att samla in pengar for att kunna hjalpa de fattiga & utsatta barnen i Kambodja. Vänner bjöd in vänner & när vi åkte hade vi fått in över 8.000kr! Tack alla för era fantastiska bidrag!!

Hotellet som vi bodde på de första nätterna i Sihanoukville drivs av en slakting till Johanna som heter Henrik, han har bott har i 9år & har massor med historier att beratta. En av de manga solskenshistorierna ar hur han kom i kontakt med en tuk-tuk chauffor som hade startat en liten skola pa sin gard for fattiga barn. Det ena ledde till det andra & idag drivs skolan, som fatt en egen fin byggnad pa granntomten, av hjalporganisationen Help the Camobodian Children som startades av just Henrik & en vaninna till honom fran England. De far inte konkurrera med den statliga skolan sa de ar en blandning av fritids & skola med undervisning i främst engelska & data.

Att få komma hit & höra Henrik berätta hela historien & visa oss runt var verkligen intressant. Nar man ar pa plats & ser hur de bor runt omkring, har pratat med barnen som försöker sälja armband & vykort vid stranden eller som bara tigger med sitt syskon pa armen inser man hur fantastiskt det ar att det finns ett stalle dar barnen kan fa vara 100% barn! Här kan de komma och använda sin fantasi med begagnat lego, bygga torn med klossar, hoppa twist (vilket jag själv gjorde jämnt när jag var liten!) pussla, sparka boll, få hjälp med läxläsningar mm.

Någon gång har de haft en cirkusgrupp som skojat och visat dem olika trix bla. hur man snurrar tallrikar på pinnar. En annan gång har någon visat dem hur man kan tillverka eget papper som de sedan har gjort små konstverk av och haft utställning med i skolan! Skolan drivs av donationer och utöver hyra har man några anställda bl.a. en tysk kvinna, Sabine, som sköter allt på plats och övervakar att alla pengar används på bästa sätt.

Både Sabine och Henrik blev rörda av vårt fina bidrag och själva blev vi varma i hjärtat av att se alla glada barn! Klicka gärna på länken nedan om ni vill läsa mer om organisationen och vill lämna ett bidrag.

http://www.helpthecambodianchildren.org/
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet