Onsdag 23 December 2015 - Alleppey
Tankar
Just nu sitter vi alla inklämda i ett rum och klagar över våra solbrännor. Trots att jag när jag låg på stranden tidigare idag såg till att täcka axlar och knän som jag redan bränt mig på har jag blivit ännu rödare. Solen är väldigt stark här.
Imorgon är det ju julafton. Måste säga att inte någon av oss kommit in i någon särskild julstämning. Det känns ju helt fel med en vit strand, värme, palmer och så en jultomte mitt i alltihop. Nej, julkänslan får vänta till nästa år 😉 men det ska bli kul och se om de har några annorlunda jultraditioner här. Just här i Kerala finns väldigt många kristna, även de som vi bor hos, tror jag iallafall eftersom de ska ställa till med stort julbord imorgon o hela dagen idag kämpat med att sätta julbelysningen på plats.
Jag har läst på lite mer om religion här i Kerala. Det finns som sagt det mesta, kristna, judar, muslimer, hinduer mf. Men något jag läste om som var lite utöver det vanliga som det finns en del av i Kochi (staden som vi var i först) är jainismen. Det är en "extrem" form av hinduism. De är så "rädda" att döda minsta lilla insekt (eftersom att det är helt förbjudet enligt jainistisk lag) att de oftast brukar sopa på gatan framför sig för att inte trampa på något levande av misstag. Jag tror faktiskt att en av de hinduistiska tempel vi besökte var just ett jainistiskt tempel.
Jag har fått en fråga om den indiska musiken. Den är ju minst sagt speciell men även ganska trevlig. Det är VÄLDIGT populärt med mycket utsvävningar och de utnyttjar varenda lilla ton som finns i skalan plus en massa extra (som man kunde klarat sig utan). Men jag tycker ändå att mycket av musiken vi stött på är relativt "svängig" (om man nu kan säga så) fast den är väldigt smörig. Alltihop låter som smöriga kärleksbalader med en målbrottssångare, mycket speciellt.
/ Saga 17
hoppas på en god fortsättning .Ert hela äventyr känns lockande. /Gölstorp