Stöd Ukraina

Greklands blogg

Måndag 1 Juni 2009

Sporaderna Grekland - favorit i repris

Jag som samlar på öar!

I år finner jag inga nya utan återvänder till Kreta i höst igen men först:

Nästa vecka kommer jag återigen att återse de vackra öarna Skiathos, Skopelos och Alonissos.
Landar med Apollo på Skiathos och tar flygbåten vidare med två stopp på Skopelos innan båten anländer lilla Alonissos. Senast var jag där 2005 med en tjejkompis men denna gång med min käre sambo.

Att få visa honom dessa öar är speciellt. Här finns det klaraste vatten jag sett i den grekiska övärlden. Det skiftar åt grönt!

Från Alonissos kommer vi att ta dagsturen med båten Gorgona till den marina parken (som Alonissos är en del av) med möjlighet att se delfiner. Vandringen över den lilla ön Kyra Panagia ser jag fram emot. Medan Gorgona gått runt ön och vi vandrare över kan vi ta ett dopp i det blå-gröna och sedan upp på däck för att avnjuta grekisk sallad, Skopelospaj och rött vin.

Då är det gott att leva!

Den lilla byn Stena vali kommer också att få ett besök. Stranden intill låg så här öde när jag var där i juni 2005.

(dålig inscannad bild)

Helt ny kamera med på resan denna gång så det kommer att bli ett nöje att föreviga resan. Jag brukar blogga och ladda upp bilder under vår tre veckors vistelse i juni. I år är jag osäker om jag ids.
Kanske tar jag bilder och skriver lite dagbok under tiden för att sedan lägga upp här lite då och då som en lång följetong av resan senare i höst. Hur det än är så är det ju semester!

Grovplanerat en vecka på Alonissos för att stanna på favoritön Skopelos i 10 dagar. De sista 5 nätterna blir vi på Skiathos. Skiathos har underbara sandstränder men upplevdes av mig som lite för turistanpassat. På min resa 2005 var vi där i början av juli och det är ju att räkna som högsäsong. Det var mycket trångt bland solstolar och jag söker hellre lugnet.

Jag hoppas att den svenska restaurangen Bonaparte finns kvar i Skiathos stad med sin ljuvliga mat!

Denna gång utanför högsäsong och förhoppningsvis ingen trängsel. Undrar just vilken effekt filmen Mamma Mia haft på dessa öar?
Kanske lockar filmen till resor över hela Grekland och inte enbart där filmen spelats in?

Trevlig sommar till er alla!
Hälsar Gerd
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Just hemkomna från Mallis, vill jag också önska dej en trevlig resa och en härlig sommar.

Gilla
Postat 2009-06-17 10:00  Anmäl
Sierra säger:
Tack Gerd! Detta låter jättetrevligt.
Lycka till med den nya kameran!
//Uffe
Postat 2009-06-05 14:51  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet