Stöd Ukraina

Sussibus blogg

Fredag 2 Februari 2007

Sovproblem i Marseille

För fyra år sedan var jag på min första (och hittills) enda tågluff i södra och västra Europa. Denna tågluff utspelade sig under tre veckor i juni. Det var jag och en kompis som åkte iväg. Vi hade inte gjort speciellt mycket efterforskningar, vi hade ingen guidebok utan vi tänkte att det ordnar sig på vägen. Så svårt kan det väl inte vara att hitta boende tänkte vi.

Men, när vi kom fram till Marseille halv 12 på natten och vandrade runt där utan en karta och kom till ett slumområde undrade vi nog vad vi gett oss in på. Två blonda tjejer med varsin stor ryggsäck drar ju till sig en viss uppmärksamhet, speciellt nattetid. Vi blev erbjudna många sängplatser den natten men dock ingen som vi ville ha eftersom vi inte kände för att dela säng med främmande män. Dessutom var det väldigt svårt att be om vägbeskrivning till ett vandrarhem eftersom vi inte pratade speciellt mycket franska. Men till slut kom vi till ett hus som det stod lediga rum på. Vi knackade på och efter en stund hör man någon som lufsar på ett hasande sätt på andra sidan dörren. Dörren öppnas och där står en överviktig, svettig gubbe i 60- årsålder i vitt linne och hängiga byxor. Vi frågar efter rum och han släpper in oss och vi lyckas förhandla oss till ett dubbelrum till enkelrumspris.

När vi kommer till rummet upptäcker vi att det inte går att låsa. I rummet står en duschkabin mitt på heltäckningsmattan. Behöver jag säga att det luktade mögel? Toaletten finns i korridoren och det är första och enda gången i mitt liv jag har besökt en toalett med mögel inne i toastolen. Dörren till toan går inte heller att låsa. Sängarna ser så mögliga och smutsiga ut att jag sover inne i min sovsäck hela natten. Det är dock ingen skön nattsömn eftersom jag är livrädd för att nudda själva lakanet på sängen eftersom det är så smutsigt.

Jag ska tillägga att jag inte är specillt kinkig men det här var det äckligaste jag har varit med om när det gäller hotellrum.

Vad är då lärdomen av denna historia. Jo till min nästa luffartur nu i sommar kommer jag att ha förberett mig och jag har redan köpt en guidebok för några flera sådana här hotell vill jag inte sova på!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Läs om min resa
15 år sedan
Blogg
16 år sedan
Stress
16 år sedan
Vår i luften