Stöd Ukraina

Marikas blogg

Fredag 19 September 2008

Så skyddar du dig mot flygbolags konkurser

Allmänna resegarantilagen, vad är det?
I stora drag kan det sammanfattningsvis beskrivas som en återbetalningsförsäkring för paketresor (flyg + boende, flyg + utflykt eller boende och utflykt köpta av samma leverantör).

Har man bokat en paketresa hos en resebyrå och denna sedan går i konkurs eller om flygbolaget man ska åka med kursar (tyvärr allt för vanligt i dag...), har man rätt till ersättning (samma summa som man betalt) eller en ny biljett med annat flygbolag.

Bokar man enbart en flygbiljett är det alltså ingen paketresa och man omfattas ej av den allmänna resegarantin och kan, om oturen är framme, stå där, utan vare sig giltiga biljetter eller någon ersättning att få tillbaka.

Många som vill spara pengar genom att boka allt själva, undviker att boka paketresor. Men det finns ett litet knep! Resan klassas nämligen som paketresa om man bokar enligt följande:

Resor i Europa:
Flyg + 1 natts boende

Resor utom Europa:
Flyg + 2 nätters boende

Hänger ni med? Man kan alltså boka billigaste simpla boendet på ankomstorten i en till två nätter, beroende på vart resan går och vips, resan är en paketresa och man har skydd av den allmänna resegarantin!

I Bangkok kostar tex. ett billigt boende under 100-lappen. Även om det är ett riktig lopp-hotell så boka 2 nätter. Du behöver inte ens bo där, se det istället som en reseförsäkringskostnad.
O B S ! Kom dock ihåg att meddela hotellet att ni inte dyker upp, ni har fått ändrade resplaner men står givetvis för kostnaden för det bokade rummet. Det ska alltså inte avbokas även om det skulle vara möjligt.

För något år sedan bokade vi biljetter med EastJet som skulle börja flyga till Bangkok från Göteborg och 2 nätters boende genom Resfeber. Innan vi hann komma iväg kursade East Jet men tack vare att vi bokat 2 hotellnätter också (för 91 kr/natt för hela familjen) fick vi en ny resa med Thai Airways utan extra kostnad. Många andra som bokat enbart flyget direkt på East Jets hemsida stod där, efter kanske flera års sparande med grusade förhoppningar, utan pengar och andra biljetter i sikte...

Ett grymt öde värt att undvika!

Kom ockås ihåg att kolla hur stor resegaranti resebolaget ställt så det verkligen finns pengar nog för att täcka alla kostnader. Resegarantin ska ställas i relevans till företagets försäljning. Kammarkollegiet som administrerar resegarantier har svårt att kolla att alla företag höjer resegarantin till korrekt summa då försäljningen ofta varierar från månad till månad. Det är tex. stor skillnad på försäljningen under tider då det är skollov jämfört med andra veckor på året.

Hoppas detta är till någon hjälp och att vi alla slipper drabbas av konkurser och inställda flyg.
Dela med andra:    

Kommentarer
Hej Marika och tusen tack för detta tips! Hade ingen aning om detta. Kramiz Birgit.
Postat 2010-01-25 09:03  Anmäl
Mpc säger:
Tack för du på miner oss men undra en då varför inte resebyrån upplyser detta för kunden när man nu köper en bliget för tusen tals kronor
Postat 2008-09-23 08:35  Anmäl
Marilcj säger:
Tack, omedveten om det så har vi ändå bokat "rätt" de senaste gångerna då eftersom vi alltid tar 2 nätter i Bangkok & dessutom betalar resan med Visa!
Postat 2008-09-23 08:15  Anmäl
Sierra säger:
I en tidigare kommentar jag lämnat i denna blogg ang detta är det kreditkort som du får månadsfaktura på, typ AMEX, Mastercard/Eurocard eller VISA. Har du redan betalat reklamerar du till kortföretaget och bifogar e-biljetten och kvitto.
De har särskilda blanketter för detta som du fyller i.
Nema problemas!
Postat 2008-09-21 20:41  Anmäl
Veiken säger:
Tack ,Marika! Kanontips! Ha det gôtt!!
Postat 2008-09-21 20:26  Anmäl
Crista säger:
Om du bokat med ett kreditkort, men så långt i förväg att du hinner betala fakturan.......vad gäller då om det blir konkurs?
Postat 2008-09-21 10:18  Anmäl
Kubap20 säger:
Hej Marika,, tack att du påminna oss alla,, du är omtänksam ,,
Ha det bra // Kram Paul..
Postat 2008-09-20 17:57  Anmäl
Brigitta säger:
Sierra har helt rätt när det gäller kreditkort. Du har köpt en vara, men p.g.a konkurs så har du ej erhållit varan och då betalar kreditkortsföretaget tillbaka. Du gör en reklamation till ditt kreditkorsföretag.
Postat 2008-09-20 17:30  Anmäl
Bpacker säger:
Du är underbar Marika! Kanontips!
Postat 2008-09-20 16:47  Anmäl
Elgona säger:
tack för din information...
Postat 2008-09-20 16:44  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet