Fick en snilleblixt idag när jag körde
bil. Helt plötsligt viste jag bara var jag ville på semester i sommar och det var
Kina och då är Peking ett bra alternativ ;)
Och nu har jag blivit helt insnöad på detta och har läst böker och kollat på nätet hela dagen och vill veta allt som går just nu =)
Någon som varit där som kan berätta lite om det hade jag blivit super glad. Lite om hur det är där, mat, shopping, priser m.m. allt som kan vara bra att veta =)
Hoppas nu det blr Kina till sommaren =)
Kramar.
Kina är billigt, vilket ju är riktigt trevligt för turister... Maten är god, man beställer i regel flera rätter som alla äter ut vid bordet. Pekingankan går inte heller av för hackor, försök hitta en restaurang bortanför de värsta turiststråken. De visar er säkert glatt hur ankan ska ätas (de hade ganska roligt åt oss, men det får man väl bjuda på!). Man kan lätt få en riktigt bra middag för under 100 kr per person och satser man på enklare ställen går det säkert med 20-30 kr.
Shopping är stort i Beijing, många åker ju dit nästan enbart för detta. Stora marknader med piratkopior och andra saker av varierad kvalitet finns och här är det prutning som gäller - och det rejält! De börjar i regel på ett pris som är minst 10 gånger högre än man ens ska överväga att betala. All prutning gör att det tar lite tid, men det går att få ok grejer om man orkar med käbblandet. Sen finns förstås "vanliga" varuhus också, med kinesiska märken och här prutar man inte alls på samma sätt.
Sevärdheterna har du säkert koll på - muren, förbjudna staden, templen, sommarpalatset osv. Allt detta är klart sevärt!
Bodde förresten på ett mysigt och billigt hostel där om du söker ett sådant - Leo Hostel i hutongerna, inte så långt från Himmelska Fridens Torg.
Trevlig resa!!!