Har nåtts av nyheten att det just nu råder stora problem med ormar i
Thailand.
Ormar som under regnsäsongen söker skydd i bostäder. De rapporteras också trivas
bäst där det finns mat och stora gröna ytor, tex. marknader, parker (palats,
ambassader, tempelområden etc.)
Även i Bangkok finns det gott om ormar och man får just nu in ca 2-3 rapporter varje
kväll om ormar i bostäder i Bangkok. En "ormvolontär" som jobbar för att rädda
ormarna (!), hjälper till med infångning och de tas sedan till Dusti Zoo (som snart
inta kan ta emot fler ormar. Bara under denna regnsäsongen har de hittills tagit
emot 200-300 ormar, fångade i Bangkok).
Volontären säger att ormarna är bra för staden då de fångar råttor som sprider
sjukdomar...
Vet ni förresten vad Bangkoks nya
flygplats kallas av Bangkokborna? Orm-träsket!
Vid byggandet av den nya flygplatsen hittade man mängder av ormar, därav öknamnet.
Vidare rapporteras att affärsdistrikten i Bangkok är de platser ormarna verkar föredra i storstaden.
Man har hittat både Pytonormar och bon med Viper-ormar just här.
Ja nästa gång jag besöker Thailand kommer jag definitivt att se vart jag sätter
fötterna lite bättre!
Ja, man ska vara försiktig i Thailand. Det finns gott om ormar och de flesta är giftiga. En gång i Patong, Phuket på en marknad drog jag mig avsides för att utföra en privat handling. När jag står dår i gräset prasslar det till och en stor svart orm ringlar iväg och gömmer sig i en rishög längre bort. Den tyckte inte om min kroppsvätska. Sedan dess har jag jagat bort många ormar och även dödat ormar tjocka som min underarm, men ska man vara ärlig tror jag att ormarna är räddare för mig. De märker när man kommer och håller sig undan.
på tal om pyton så finns det ett härlig klipp på youtub med en kvinna som är programledare o mår riktigt pyton.