Stöd Ukraina

Greklands blogg

Söndag 8 Februari 2009

Onödigt eller nödvändigt i packningen

Ja, hur många gånger har du inte ställt dig den frågan?

Det krävs en hel del resande för att hitta den ultimata packningen så att din resa blir som du tänkt dig.När man öluffar bör man definivt tänka till. Det går inte att släpa kring på en stor resväska med 20 kg packning.
Däremot behöver du inte alls ha ryggsäck.
Jag använder en rullväska av bra kvalitet (bra hjul = viktigt) och packar mellan 7-10 kg även om jag ska vara ute under tre veckor i övärlden.

Jag har nyligen hittat en pryl som jag är osäker på om den är onödig eller inte. En resevattenkokare!

Det viktigaste när jag söker rum på en ny ö är utsikt, balkong mot havet (helst stor) resten är inte så viktigt. Jag har de senaste åren märkt att de flesta rummen nu alltid har ett kylskåp. Så den lilla slagtåliga vattenkokaren blir nog pricken över i:et nu.

Tips.
Böcker. Jag tar med pocketböcker som jag sen lämnar efter mig så att näste svensk kan få glädje av den samt att packningen blir lättare.

Skor. Knivigt för oss kvinnor som vill vara fina på kvällen. Nåvä, man blir visare med åren och fötterna ömmare så numer har jag bara en sandal dagtid och en kvällstid. Båda av bra kvalitet!

Kläder. Ta med tvättmedel så behöver du inte alls ha så mycket ombyte. Det sägs att linnekläder skrynklar. Jag älskar linne! Ta duschen med lite vatten så hänger linnet ut sig själv utan onödiga resestrykjärn.

Det mesta finns annars att köpa på plats och det är jätteroligt att gå och handla i affärer i Grekland. Senast i höstas köpte jag - klädnypor! Inte för att jag behövde dem just där och då utan för att de var annorlunda och snygga.
Dela med andra:    

Kommentarer
Sirapp säger:
Packa är roligt! :-)
Jag reser med ryggsäck, pga. att jag får ont i ryggen av att släpa på en dragväska, och jag packr ungefär som du. 6,9 kg vägde min väska på Arlanda i somras, och 10,2 kg när vi åkte hem... undra varför? ;-)
Jag packar med mig massor av skor! Jag älskar skor... 4 par blev det i somras, hehe... Flip-flop, sandaler, "vandringskor" som man äver kan bada med om det skulle finnas mycket sjöborrar, och ballerinaskor, typ. Kläder tar jag med mig så lite det går. Mamma packar nog nästan mer tvättmedel än kläder. Och som du vet gillar jag ju rosarandiga T-shirtar!!!!! ;-)

KRAM
Postat 2009-02-10 19:45  Anmäl
Gullsing säger:
Det där med vattenkokare har vi också införskaffat. Jättebra, när man bor på hotell. Vi brukar dricka pulverkaffe och äta nåt litet på balkongen och njuta av utsikten. Det är också sällan jag har med strykjärn. Det bara tynger i väskorna och är i vägen.

Oftast brukar vi köpa till frukost, om det inte ingår.

Gilla
Postat 2009-02-08 23:15  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet