Stöd Ukraina

Teresitas blogg

Måndag 6 April 2009

New Yorks tunnelbana

New Yorks tunnelbana var inte riktigt vad jag väntade mig. Jag mindes den som otroligt komplicerad från mitt besök för två år sedan. Till min förvåning var det mycket enklare nu än tidigare. 123, ABC, grön och orange kändes plötsligt tydligare. Och väl värt var de 25 dollar vi betalde för ett varsitt veckokort.

Men ack så uppmärksam man skall vara. Sista dagen, några timmar innan hemfärd skulle vi ta en sista tur upp till Dakota Building och Hyde Park. Då jag trodde att allt gick så bra hamnade vi plötsligt, något oplanerat i Harlem. Vips. Det tog bara några minuter så var vi där. Vi hade tydligen tagit en ”express” istället för ”lokal” tunnelbanelinje. Om jag nu någonsin åker tillbaka till New York kommer jag förmodligen ej göra om samma misstag, dvs om tunnelbanesystemet ens är detsamma.

I Harlem passade vi ändå på att ta en titt på Apollo Teater. Dörrarna var öppna men vakten deklarerade att där var stänkt. Dessutom konstaterade hon att vi garanterat ändå inte missar nåt. Jag hade varit där förut och det finns viss sanning i det hon sa. Eller så var hon bara trött på sitt jobb.

Tydligen har de i dagarna höjt priset då Tunnelbanekorten. Jag hörde nåt om 31 dollar för ett veckokort. I vilket fall som helst vill jag bara säga; Åk tunnelbana, det går snabbt och man ser många knasbollar. Dessutom upptäckte jag att det går att gå mellan vagnarna, det stämmer alltså det man ser på film. Men det är förmodligen förbjudet.
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Påminner mig om när jag var i New York för några år sen.. Var bara där en dag så det var en väldigt välfylld dag.. Stressade fram och tillbaka för att hinna se så mkt som möjligt. Extra irriterande då när jag skulle ta tunnelbanan till Chinatown och lyckades komma på någon slags expresslinje som gick rätt förbi.. Bättre lycka nästa gång... men fånigt nog gjorde jag om exakt samma fel igen och hamnade på stationen jag varit alldeles nyss igen.. Tredje gången gillt kom jag äntligen av i Chinatown. :-)
Postat 2009-04-07 09:18  Anmäl
Crista säger:
Vi höll också på att hamna galet men uppfattade vårt misstag i tid. Men det fick bli en sådan där rusning genom och mellan en massa vagnar.
Hoppade på tåget på nedre Manhattan för att åka upp mot Central Park....men förstod efter en stund på speakerrösten att vi var för långt bak i tåget för att kunna komma av om vi inte ville fortsätta till...ja vad visste vi.
Med tvååringen på armen och sjuåringen puttandes framför mig och försäkrandes om att detta var inte farligt lyckades vi komma så pass långt fram i tåget att vi slapp åka för långt.
Såg sedan när vi klev av att vi hade inte kommit av om vi varit längre bak...de vagnarna var ju fortfarande kvar i tunneln.
Barnen var ganska rädda kan jag säga men av någon anledning litade på mig. Och det gick bra.
Postat 2009-04-06 19:30  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Barnmat i USA
14 år sedan
I love LA
14 år sedan
Oktoberfest
14 år sedan
Orange County