Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Fredag 6 Februari 2015 - Mui Ne

När jag kysser havet, äntligen havskänsla

Upp tidigt idag igen, lite tung i huvudet efter ölen igår. De har färsköl på många ställen här, säljes för en spottstyver. Smakar helt ok och som sagt skitbilligt. Men det blev kanske en för mycket igår kväll. Fast jag packade snabbt innan jag slocknade....
Nåväl, taxi med mitt hem, Haglöfs och jag, till Sihn Tourist. Smått kaotiskt utanför. Bara stå och iaktta denna cirkus som i princip alltid föregår innan bussen lättar på gasen och drar iväg med trötta, nyvakna människor, på väg mot nya outforskade mål. Näväl, min tur till Mui Ne, var överbokad så det kom en buss till. Jag visade biljetten, jo du är på rätt buss. Fick en platspåse att lägga skorna i. Du går inte med skor på en sleepingbus, för det var just var det var. Tråcklade mig in, längst bak förstås. Finner en kille på min plats. Jämför biljetter, stämmer, fast vi har olika bussnummer. Fram till chauffören, som visar av killen. Jag träcklar mig bakåt igen, lägger mig tillrätta. Pratar lite med grannen. Så ropars mitt namn upp. Jag är på fel buss. Ut ur min mun kommer då diverse fula ord på svenska. Grannen, som jag snackat engelska med. Aaah, du är svenska. Jag är norrman. Visade sig att vi bor i närheten av varandrar. Världen är allt bra lite ibland. Så ut ur bussen, på med skor, ut med bagage. Av med skor, in med bagage och tråckla mig fram till min plats. Blev ett lyft för jag slapp ligga längst bak. Vilken bra idé med sleepingbus, varför finns inte det i Sverige och Norge? Helt fantastiskt bra, tycker jag. Man har sitt egna lilla bo.
Så iväg kom vi, tog nog en timme ut ur staden, rusningen förstås, den ständigt pågående trafikrusningen.
Så efter 4 timmar fick jag äntligen se havet, som jag log och kände ett lugn och samtidigt ett pirr i kroppen. Här ska jag bara ta det lugnt, ligga på stranden, bara vara. Inte vara iväg på en massa utflykter.
Hittade ett trevligt boende vid stranden, 12 dollar/natt m a/c, bra wifi, rent och fräscht, egen terrrass. Kan inte bli bättre. May Vo heter det, ligger i mitt tycke på rätt sida av Mui Ne, bort från stressen vid kitesurfingställena. Här är det lugn och ro som gäller på stranden. Här är det fiskarna som dominerar och dem går ut tidigt på morgnarna och ibland på kvällarna. I sina runda baljor till båtar. Häftiga att se.
Hann knappt checka in förrän jag tog mig ner till stranden. Gick och sjöng på "När jag kysser havet", det är en sådan härlig känsla av frihet när man kommer till havet.
Nåväl, blåste ganska friskt, gick ett stycke och "sneakade" mig in på ett resort, la mig på en solstol som om jag var gäst. Ingen som ifrågasatte det i alla fall. Jag lyssnar ofta på bok när jag solar och det var tur för det var 99,9% ryssar där. Men för att få sno en solstol några timmar stod jag ut.
Blev en vandring i solnedgången längs stranden senare.
Ytterligare 2 dagar såg likadana ut. Strandhäng, dock inte på något ryssresort. Gik så långt bort som möjligt för att få en bit av stranden för mig själv. Soluppgångar och solnedgångar. Det kan aldrig bli för mycket av det.
Meditation på stranden i soluppgången, det är livet.
Hojade bort till det hektiska änden av Mui Ne för en öl med en vän, kände att jag valt rätt sida att bo på.
Så efter 3 dagar var jag redo för lite kultur igen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet