Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Onsdag 4 Februari 2015 - Ho Chi Minh

En dag i Ho Chi Minh till fots

Denna dag gick i vandringens tecken.
Började med att dricka espresso med en italiensk kvinna på hotellet. Jag skulle ta hissen ner mot vad jag trodde frukosten Hon klev på nästa våning och hon började snacka italienska med några engelska fraser då och då. Coffee förstod jag och så följdes vi åt. Ut ur hotellet, rakt över gatan. Jag började tänka att det här stämmer väl inte. Ligger frukostmatsalen här????? Mycket riktigt, den låg inte där. Hon skulle ha kaffe, så fick det bli. Beställde in varsin espresso och konverserade. Hon på italienska och jag på engelska. Mycket givande samtal.....
Fann aldrig någon frukostmatsal på detta hotell. När jag frågade fick jag inget svar, utan frullen kom till rummet.... Man får vara med om mycket. Kan väl tillägga att engelskan är sisådär på många ställen i Vietnam.
Prio nummer ett idag var att ta mig till Sinh Tourist, som jag läst om i min guidebok som ett bra bussbolag. Ville köpa en open bus ticket, med ett antal stopp, på väg upp till Hanoi som slutdestination.
Sagt och gjort, kartan i högsta hand, google maps i mobilen och Ave Marie sjungande i huvudet, tog jag mig till deras kontor. Klarade alla korsanden av gator. Går som värsta trafikpolisen när jag håller upp handen mot trafiken och hoppas verkligen att de ser mig och försöker att inte köra över mig.
Men väl där, visade det sig att det är lättare sagt än gjort, att köpa open bus ticket i februari månad, då de firar nyår i Vietnam och mycket är fullbokat. Vitsen med open bus ticket är ju friheten att inte behöva planera så långt i förväg. Så min planerade oplanerade resa i Vietnam,blev plötsligt tvingande planerad. Var tvungen att ha datum för mina biljetter.
Så fram med kalendern, göra en grovplanering. Dessa städer vill jag till, stanna i x antal dagar, innan jag åker till nästa stad.
Fick tag i biljetter upp till Hue, sen blev det stopp. Allt fullt från Hue till Hanoi. Ok, gilla läget Gunilla. Köpte biljetter upp till Hue. Det får lösa sig, tar tag i det problemet längre fram. Får tänka om annars, göra en ny plan, plan femtielva typ.....
Så efter detta kraftverk, blev det gokaffe innan jag tog mig an Ho Chi Minh. Deras kaffe, alltså, så gott. Har kanske nämnt det förut...
Vandrade nog 2-3 mil denna dag. Hittade ett par fina tempel, nej, kommer inte ihåg namnen. Finns ju ett antal
i denna storstad. Ganska skönt att gå in och sätta sig en stund. Känna lugnet, njuta av tystnaden och andligheten.
Rex hotell kom jag till, dock var huvudingången avspärrad pga byggnation. Men jag fick se baksidan. Så operahuset, Notré Dame, Posthuset, Krigsmuseét.
Fantastiskt fina byggnader, blir hänförd av allt det vackra.
Krigsmuseét gör mig illa berörd, förbannad på detta våld som drabbar så många oskyldiga. Hemska bilder. Ord är överflödiga, svårt att beskriva känslan.
En sväng på den gigantiska marknaden innan näsan vänder hemåt mot Happy Hotel. Undrar hur många nej tack jag sagt idag till moppetaxichaufförer idag......
Blev en snabb middag på grannhotellet (då jag ännu inte hittat restaurangen på mitt hotell, som tydligen gått upp i rök)
Tillägg från igår kväll efter min vilsna promenad och lycka att äntligen komma hem. Jag hoppade av moppen, betalade och in på hotellet. Börjar se mig om, såg lobbyn ut så här för några timmar sedan? Frågar om detta är Happy Hotell. Så klart inte. Gunilla har gjort det igen. Fel hotell. Men det var grannhotellet, så nära hem hade jag i alla fall
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet