Stöd Ukraina

Glennjohans blogg

Torsdag 26 April 2007

När har man besökt ett land?

Jag märker att många jagar efter en högre siffra under rubriken "Besökta länder". Visst, alla är väl överens om att mellanlandningar inte ger några direkta poäng, men när ska man kunna säga att man besökt ett land?

Innan hade jag som kriterium att om man inte hade övernattat så skulle man åtminstone har cyklat i landet. Då kan man ju anse att man har engagerat sig lite grand för att ta det lite lugnt och att skaffa fram en cykel är inte helt enkelt överallt. Andra kriterier skulle kunna vara att man har suttit still på en restaurang mer än en timme, sett en sevärdhet och åtminstone knäppt en bild på den. (Gärna med sig själv framför som bevis...) Till saken hör då att jag varit i Paris ungefär åtta gånger utan att se Eiffeltornet.

I mitt jobb reser jag halva året i Europa. Förvisso inte till några exotiska länder, men till samma platser ganska ofta. Jag jobbar på en tankbåt och kommer till hamnarna för att ligga kvar ungefär ett dygn. Ibland går man iland och för att ta sig till samhällen eller städer är det taxi eller cykel som gäller, därav cykelkonceptet.

Finns det förslag därute på vad som är kriteriet för att kunna bocka av ett land? Under gymnasietiden var det lätt. En fylla utomlands = ett besökt land. Men så kan man ju inte hålla på, eller?
Dela med andra:    

Kommentarer
Ivan säger:
Ett självklart krav måste väl ändå vara att man övernattat i landet. Som riktmärke kan man ju ta det som kallas för "lång weekend" i resekatalogerna, d.v.s. minst fyra nätter.
Upptagna Lisas förslag är ju begåvat, men hoppas att det aldrig genomförs;
Röd pin-en natt, blå pin- två nätter, grön pin-tre nätter o.s.v.
Sedan finns ju platser inom ett land, typ grekiska öar.
Vid island hopping kanske bara en natt om det inte verkar ge nå´t.
Nästa ö kanske en hel vecka. Då borde ävan varje ö få en plutt.
Postat 2007-04-27 23:34  Anmäl
Busylizzy säger:
Det är knepigt...Jag har till exempel inte skrivit att jag besökt Belgien och Holland, eftersom jag bara åkte igenom dem. På sin höjd kan jag tänka mig att jag köpt nåt på nån vägkrog eller nån bensinmack. Men för mig räknas det iallafall inte. Motsatsen är att mina 15 länder är inte speciellt mycket, men i fem av dem har jag vistats mellan 6 månader till 8 år, vardera. Men de får en prick ändå. Kanske olikfärgade prickar, beroende på grad av besök? Möjligt samtal "Åh, jag ser att du har en svart prick i Bangladesh! Respekt!" Men, skämt å sido...kanske färgade prickar?
Postat 2007-04-27 16:00  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet