Tidig morgon, Karol skjutsar mig till Greyhound-stationen och jag tar bussen kl 07:00 mot Winnipeg, Kanada. Resan ska ta 12h 40m. Bussbyte i Wadena, MN och i Fargo, ND. Lunchar i Fargo med en lärarinna på universitetet i Minneapolis (och författarinna; kring 600 barnböcker) som visste var man hittar ett matställe i stan.
Bild: En Amish-kvinna byter från Greyhound till häst och vagn, i Wadena, MN.
Vid gränsen till Kanada skapas en fördröjning. Åker man buss till ett nytt land räcker det ju med frågetecken kring en enda passagerare för att bussen ska bli försenad. De ställde frågor till mig i några minuter bara, men killen på sätet bakom mig samt en annan grillades länge av Immigration. När snubben bakom mig kom tillbaka till bussen frågade jag om det gick bra och han sa nej, han skickas tillbaka till
USA. Han är i 25-årsåldern och jag visste att han var amerikansk medborgare så jag bara tittade frågande på honom och han säger "it's a long story". De har tydligen 9 charges på honom på en och samma dag, och det är ett fel i databasen, och de vet om det, men kan inget göra. Sedan är han säkert skyldig till en incident, men hur som helst, han fick inte komma in i Kanada. Total försening vid gränsen är ca 2h 15m.
Vi anländer Winnipeg 22:15 i stället för 19:40.
So, why am I going to Winnipeg, you wonder? Well, I met the lovliest girl, Sarah, in Chicago, and now we meet up in Winnipeg! Sarah kom hit från Toronto igår, skulle åka tåg men fick
flyga på grund av ett urspårat godståg på sträckan. Sarah har koll på förseningen och möter mig på busstationen och vi går till vandrarhemmet som ligger en kort promenad bort och centralt i stan.