Söndag 10 December 2006 - Göteborg
Mikroresor, någon?
OM man har litet pengar gäller det att se fördelar med allt. Det blir en fördel om man kan se det stora i det lilla. Skåda livet i ett tallbarr. Ta till exempel detta med att resa. Det går att få samma valuta för pengarna vilken helgkväll som helst. Låt oss kalla detta nya fenomen för "mikorresan". Borde definiftivt kunna marknasdsföras nu när alla har så litet tid. Själv flyttade jag till förorten och fick höra att den kommunalt organiserade resan till och från stadens centrum i folkmun kallas för "orientexpressen". För mig var det givetvis ett plus, eftersom om det är något jag hatar så är det övervulgära mobilblottande tonåringar med ett ordförråd som rimmar på nåt taskigt tvprogram. Sist jag tänkte jag ta fram macheten var det en finnig yngling som var 15 sekund stönade "sex boxxxx". I tjugo minuter. Men jag hade tydligen glömt macheten hemma, man blir så tankspridd när man blir äldre. Men tillbaka till mikroresan. Det är fullt möjligt att begå allsköns kulturkrockar men tio minuter senare i lugn och ro hamna i hemmets lugna vrå. För det är väl det vi vill när vi reser - att gladeligen träffa människor från andra kulturer, göra bort sig en smula, skaka av sig den skära skammen och snabbt komma vidare? Eftersom jag varken har tid eller råd att företa mig några resor över 20lappen, tänker jag under den kommande veckan rapportera från den dagliga mikroresan. Kanske det kan få en och annan att höja näsan ovanför gratisblaskan måndag morgon? Återkommer med rapport. För säkerhets skull lämnar jag stickningen hemma.