Torsdag 29 December 2011 - Can Tho
Mekong deltat
Morgonen började med vansinnig halsbränna. Då var jag glad att jag inte beställt grillad råtta kvällen innan.
Efter frukost åkte vi till den flytande marknaden ute på Mekongfloden. Det var en mycket större upplevelse än jag förväntat mig. Olika varor bytte ägare ute på floden. Det var ris, olika sorters frukt, grönsaker, kött och fisk. Det hade också lockat till sig försäljare som inriktat sig på oss turister och sålde dryck och frukt. E beställde en iskaffe, var på en lite pojke krokade fast sin båt i vår medan hans mamma fixade beställningen. Notan slutade på tre kronor. Elsa köpte en annanas som försäljaren skär ren, så att det gick att äta den som en klubba. Det var en fröjd att åka runt bland båtarna. Det blev många bra bilder där.
De här två dagarna på Mekongdeltat har varit mycket uppskattade av oss alla. Elsas kommentar till utflykten var "Detta är ingen resa, det är ett äventyr!". Sedan undrade hon varför det inte var fler barnturister här. Det finns alltid något att se och göra.
Dagens knasigaste mopedlast: fyra drickabackar staplade på varandra (utan att vara surrade), fyra handfat staplade bakom föraren ock ett på styret.
/J
Har ni tappat bort Vilgot någon gång ännu eller har ni gummisnodd på homom?Den här resan blir ett minne för livet för Er alla.
/morfar
Men var är Saga? Fastnar hon inte på bild?
Ni har väl inte tappat bort henne?
undrar farmor
Ge henne en kram från mig!