Måndag 2 September 2013 - Göteborg
Med M/V Funchal till Scotland.
M/V Funchal är ett klassiskt gammalt fartyg som gått på kryssning i många farvatten.
Kryssningar har aldrig varit "my cup of tea" tills jag fann detta fartyg.
Funchal byggdes 1961 i danska Helsingör som lyxfartyg åt dåvarande Portugals president. Han använde det för att göra statsbesök med.
Funchal fick senare en grekisk redare och delägdes under en period av Fritidsresor för kryssningar i Karibien.
Fick sedan en portugisisk redare tillsammans med fyra andra fartyg; Arion, Athena, Danae och Daphne.
Fartygen anpassades för kryssningstrafik och och blev Classic International Cruises.
Intressant kan vara att M/S Athena byggdes 1948 på Götaverken i Göteborg åt Svenska Amerikalinjen med namnet M/S Stockholm. Hon blev allmänt känd 1956 efter kollisionen med M/S Andrea Doria. Sedan dess har hon haft minst 7 olika namn hos olika redare innan hon hittade hem till Classic och dess portugisiska redare.
Classic´s fartyg opererade huvudsakligast i Medelhavet, men även Brittiska öarna, Röda Havet och Sydostasien fanns med.
Funchal fick ta på sig ett antal kryssningar från Göteborg.
Hollands blommor, Norges fjordar, Brittiska öar, Island med Färöarna och Orkney samt Nordkap.
Kryssningana är då helt utformade för svenska gäster, med svensk kryssningschef, svenska kryssningsvärdar och -värdinnor. Program, menyer och utflykter på svenska. Läkare finns med och svensk sjuksköterska.
M/S Funchal gjorde en sista resa med oss 2010 till Island, Färöarna och Orkneyöarna innan hon återvände till Lissabon för renovering. Tyvärr avstannade det arbete när redaren avled.
En ny redare, med friska pengar övertog fyra av fartygen tidigare i år. Daphnes öde är för mig okänt.
Den nye redaren satsade först på Funchal som skulle bli rederiets flaggskepp. Efter tre år och 100 miljoner blev så till slut Funchal färdig. Nu uppklassat till ett fyrstjärnigt fartyg.
Nya rederiet Portuscale Cruises´s representant i Sverige är Latitude Travel AB. Ägaren Bo Paulson, liksom jag själv med mångåret förflutet i resebranchen, har marknadsfört och sålt resorna med Funchal från Göteborg sedan 70-talet.
Fartrygsprofil:
Längd 155 m
Bredd 20 m
Tonnage 9563 ton
Fart 17 knop
Hytter 244
Crew 190
Däck 7
AC
Stabilisatorer
Kylskåp i hytt
Platt TV
• Två restauranger * Fyra barer * Taxfree * Film- och konferenssalong * Kasino * Pool ute * Internet * Spa *
• Gym * Bibliotek * Tvättservice * Roomservce *
Hade bokat vår vanliga hytt 101 (tidigare B) på styrbordssidan längst föröver på översta däck 7, Navigators Deck. Kan gunga litet högst upp när det är sjö, men vi har sjöben. Två fönster och hyfsat gott om plats. Inför denna kryssning helrenoverad liksom hela fartyget.
När jag räknade med att Funchal på sin väg från Lissabon till Göteborg borde befinna sig någonstans på Bay of Biscay loggade jag in på Life Ships Map, Vessel Traffic and Positions, men hittade henne inte först. När jag utsträckte letande såg jag att hon låg kvar på varvet i Lissabon.
Ett samtal till Lena Paulson, en av Bos två döttrar som också är i företaget gav beskedet att hon blivit försenad.
Även i Göteborg uppstod en försening när Transportstyrelsens inspektörer hittade fel och brister som först måste åtgärdas innan de gav sitt OK.
Vår kryssning till Scotland avgick dock på rätt dag och i rätt tid.
En stämningsfylld avfärd med Göteborgs Dansgrupp Göta Lejon som viftade av oss på kajen. Bye bye!
En fin tradition som vi varit med om de senaste gångerna. Tack Bo!
Väl ombord uppsökte jag restaurangernas Maître d´hôtel, Nicolau Pereira som alltid vet vilken restaurang och bord vi föredrar.
Hann också med ett kort möte med gamle vännen Jan Hygrell som vi haft som kryssningschef tidigare.
Tror nu att bilderna bättre kan beskriva denna kryssning till Scotland.
Kryssningar har aldrig varit "my cup of tea" tills jag fann detta fartyg.
Funchal byggdes 1961 i danska Helsingör som lyxfartyg åt dåvarande Portugals president. Han använde det för att göra statsbesök med.
Funchal fick senare en grekisk redare och delägdes under en period av Fritidsresor för kryssningar i Karibien.
Fick sedan en portugisisk redare tillsammans med fyra andra fartyg; Arion, Athena, Danae och Daphne.
Fartygen anpassades för kryssningstrafik och och blev Classic International Cruises.
Intressant kan vara att M/S Athena byggdes 1948 på Götaverken i Göteborg åt Svenska Amerikalinjen med namnet M/S Stockholm. Hon blev allmänt känd 1956 efter kollisionen med M/S Andrea Doria. Sedan dess har hon haft minst 7 olika namn hos olika redare innan hon hittade hem till Classic och dess portugisiska redare.
Classic´s fartyg opererade huvudsakligast i Medelhavet, men även Brittiska öarna, Röda Havet och Sydostasien fanns med.
Funchal fick ta på sig ett antal kryssningar från Göteborg.
Hollands blommor, Norges fjordar, Brittiska öar, Island med Färöarna och Orkney samt Nordkap.
Kryssningana är då helt utformade för svenska gäster, med svensk kryssningschef, svenska kryssningsvärdar och -värdinnor. Program, menyer och utflykter på svenska. Läkare finns med och svensk sjuksköterska.
M/S Funchal gjorde en sista resa med oss 2010 till Island, Färöarna och Orkneyöarna innan hon återvände till Lissabon för renovering. Tyvärr avstannade det arbete när redaren avled.
En ny redare, med friska pengar övertog fyra av fartygen tidigare i år. Daphnes öde är för mig okänt.
Den nye redaren satsade först på Funchal som skulle bli rederiets flaggskepp. Efter tre år och 100 miljoner blev så till slut Funchal färdig. Nu uppklassat till ett fyrstjärnigt fartyg.
Nya rederiet Portuscale Cruises´s representant i Sverige är Latitude Travel AB. Ägaren Bo Paulson, liksom jag själv med mångåret förflutet i resebranchen, har marknadsfört och sålt resorna med Funchal från Göteborg sedan 70-talet.
Fartrygsprofil:
Längd 155 m
Bredd 20 m
Tonnage 9563 ton
Fart 17 knop
Hytter 244
Crew 190
Däck 7
AC
Stabilisatorer
Kylskåp i hytt
Platt TV
• Två restauranger * Fyra barer * Taxfree * Film- och konferenssalong * Kasino * Pool ute * Internet * Spa *
• Gym * Bibliotek * Tvättservice * Roomservce *
Hade bokat vår vanliga hytt 101 (tidigare B) på styrbordssidan längst föröver på översta däck 7, Navigators Deck. Kan gunga litet högst upp när det är sjö, men vi har sjöben. Två fönster och hyfsat gott om plats. Inför denna kryssning helrenoverad liksom hela fartyget.
När jag räknade med att Funchal på sin väg från Lissabon till Göteborg borde befinna sig någonstans på Bay of Biscay loggade jag in på Life Ships Map, Vessel Traffic and Positions, men hittade henne inte först. När jag utsträckte letande såg jag att hon låg kvar på varvet i Lissabon.
Ett samtal till Lena Paulson, en av Bos två döttrar som också är i företaget gav beskedet att hon blivit försenad.
Även i Göteborg uppstod en försening när Transportstyrelsens inspektörer hittade fel och brister som först måste åtgärdas innan de gav sitt OK.
Vår kryssning till Scotland avgick dock på rätt dag och i rätt tid.
En stämningsfylld avfärd med Göteborgs Dansgrupp Göta Lejon som viftade av oss på kajen. Bye bye!
En fin tradition som vi varit med om de senaste gångerna. Tack Bo!
Väl ombord uppsökte jag restaurangernas Maître d´hôtel, Nicolau Pereira som alltid vet vilken restaurang och bord vi föredrar.
Hann också med ett kort möte med gamle vännen Jan Hygrell som vi haft som kryssningschef tidigare.
Tror nu att bilderna bättre kan beskriva denna kryssning till Scotland.
Skriv kommentar
Visa alla
Senaste inläggen
Mellanöstern — Iran 9 år sedan |
Med M/V Funchal till Scotland. 11 år sedan |
Malta och Gozo. 11 år sedan |
Malaysia och Malacca Strait. 11 år sedan |
Efter Indien. 11 år sedan |
Känner de flesta ombord.