Stöd Ukraina

Flys blogg

Måndag 8 November 2010 - Dubai
Resealbum: DUBAI 2010

Mall of the Emirate med Ski Dubai

Efter en välbehövlig sömn så blev det frukost vid halv tio. Som vanligt är hotellfrukostarna imponerande med mycket färsk frukt, baccon korv, ägg mm och kakbuffé. Synd att man inte kan äta så mycket på morgnarna.
Efter detta plus lite uppackning mm på rummet så styrde kosan mot Mall of Emirrate - Dubais 3:e största köpcenter med 400 butiker och en inomhusskidbacke. Hotellet låg bara 500 m från detta köpcenter så det var lätt att hitta.
Ägnade hela eftermiddagen här och bara gick runt och imponerades av storheten och renligheten och givitvid´s var det luftkonditionerat - då det var över 30 grader ute, vilket det var hela veckan. 30 grader också i havet...
Köpte inte så mycketdå det var svårt att få grepp över alla affärer. Givitvis var jag dock inne i SKI DUBAI. En mindre skidanläggning inomhus mitt i öknen. Då jag vanligen inte åker skidor så var det väl ingen idé att lära sig det här, men det var ändå magnifikt att vara inne i anläggningen, som innehöll bl a en skidbacke på 400 m, liftar, lite barnaktiviteter mm och det var riktigt kallt - 5 minus och riktig snö.
Efter en sen fika där så försökte jag lämna byggnaden, vilket visade sig inte vara det lättaste, man ville ju komma ut samma väg som man kom in för att lättare hitta tillbaks till hotellet - det tog mig 30 min att komma ut och när jag höll på med det så upptäckte jag nya butiksgator jag inte varit på tidigare...
På kvällen var det välkomstmöte och jag bokade upp mig på 2 utflykter senare i veckan. Träffade här också en 22-årig man som var med på resan, han hade sett 3 stora attraktioner redan 1:a dagen - "man vet aldrig när man blir magsjuk" sa han. Han var riktigt imonerande och verkligen en globetrotter!
Därefter blev det dush o drink på hotellrummet innan middag på en budah-restaurang på hotellet. Därefter blev det en avslutande drink på hotellets bar-terass som låg på taket.

Dagens Reflektion:
Dubai är i första hand inget turistmål utan är ju uppbyggt för att försöka bli världens finanscentrum, och det märks - inte bara på bygnader mm, utan överhuvudtagit på stilen och servicenivån. Men det går utmärkt att turista här och med klimatet som är underbart för oss skandinaver som vill ha litesol på höst o vinter är det perfekt och det finns fina badstränder också + att de mer och mer satsar på turism, nu när ekonomin går dåligt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
1 år sedan
Långa promenader
1 år sedan
Kvällen var bäst
1 år sedan
Avfärd