Stöd Ukraina

Flys blogg

Tisdag 9 November 2010 - Dubai
Resealbum: DUBAI 2010

Dubai Mall, Burj Kalifa, Dubai Marina

Efter frukost, som intogs 09.30, så var det dags att utforska Metron. Det är billigt att åka taxi i Dubai, men då Metron lig så pass nära hotellet, 150 m, så blev man ju nyfiken på hur denna fungerade. Det är en nybyggd sådan, togs i bruk 2009, vilket märktes då det var rent o fräscht och luftkonditionering överallt - som fungerde - i jämförelse med Tunnelbanan i Stockholm - när det väl blir varmt där så fungerar inte luftkonditioneringen - och det är max 3 månader om året, här är det 12...
Metron här går ovan jord, på broar ovanför trafiken. Är jättebilligt och enkelt att åka, som i Sverige ungefär. Köper och laddar ett kort o sen lägger man detta vid spärren som då öppnas - måste göra det när man går ut också och då räknas summan som man åkt för av på kortet. Stationerna ska se ut som snäckskal och när det kommer ut ett tåg från dessa så ska det symbolisera pärlor som kommer ut från snäckan - genomtänkt o trevligt. Tågen är förarlösa och på stationerna har de också väggar vid spåren som öppnar sig när tågen har stannat. Går tåg var 6-8 minut, men bara mellan ca 06-23 och på fredagarna (som är deras helgdag) börjar de ej att gå förrän efter lunch. Metron är heller inte helt utbyggd ännu.
Så jag tog mtron till Dubai mall som ligger i City av Dubai. Vid den stationen finns lokalbussar som tar ca 5 min direkt till köpcentert - bekvämt o bra. Men också för att Dubai inte är någon promenadvänlig stad utan den är uppbyggd på att man kör bil - mycket beroende på att det ju är fruktansvärt varmt på somrarna - uppemot 50 grader, så man vistas inte så mycket utomhus utan kör luftkonditionerade bilar om man ska förflytta sig. T o m Busskurerna är luftkonditionerade - av samma anledning - men känns lite lyxigt för oss nordbor som får stå o fysa i busskurarna här - varför inte införa värme i dem...

Om Mall of the Emirat var stort så är Dubai Mall gigantiskt - Världens största köpcenter med 1 200 butiker! Finns ingen chans att få grepp om detta område, men kul att gå runt här. De har stora vatenfall där, en ishockyrink, ett stort akvarium och givitvis massor av restauranger och caféer. Imponeras -både här och på det andra köpcentert - att det finns gott om toaletter - behöver inte leta länge - och de är gratis + mycket välskötta - inget klotter här inte!
Intill köpcentert ligger Burj Kalifa - Världens största byggnad - som för närvarande är 828 m (Empire state building är 381) och det sägs att det kommer att bli högre, 900 m till 1 km... Så det var verkligen imponernde att se. Köpte också biljetter för att åka upp i tornet, men om man bokar några dagar i förväg så kostar det bara 1/4 av priset, så jag återkommer till det.
Men nedanför Kalifa och utanför köpcentert så har de en damm med en fontän i som är något helt fantastiskt. Den har shower mellan 18-22 varje kväll och med 30 min mellanrum. Är ni i Dubai så måste ni uppleva detta. Av någon anledning så hade de en show mitt på dagen när jag var där så jag fick se en försmak av detta, men jag återkommer senare om detta.
Efter en dag här så bar det iväg tillbaks till hotellet för ombyte och en kortae vila

På kvällen blev det Metro åt andra hållet - Till Dubai Marina - som är ett hamnområde där ´det finns vackra båtar att titta på, men framförallt otroligt många skyskapor som byggs runt denna marina, så det var häftigt att se - Som ett vykort, kändes lite overkligt att sitta och titta på dem i 27 graders värme, som det var på kvällarna här. Finns ett promenadstråk där så man kan gå runt där och det finns många restauranger som man kan äta på. I arabvärlden är det ju förbjudet med alkohol, men för att loka turister mm så har man blivit mer tolerant med detta så hotell och barer/restauranger som är knytna till hotell får servera alkohol, men i princip inga övriga, så en del av dessa restauranger i Marinan hade ingen alkohol, men det gjorde inget. Detta var ju också en upplevelse. Det var också mycket lungt och rofyllt runt marinan, trots att det var en del folk - och frånvaron av alkoholen bidrog kanske till detta... Fanns heller inga försäljare eller påstridiga inkastare utan det var faktiskt en njutning att sitta på en uteservering där och äta.
Därefter blev det en taxi till hotellet för nattens sömn...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
1 år sedan
Långa promenader
1 år sedan
Kvällen var bäst
1 år sedan
Avfärd