Makrillfiske vid Resö
Semesterna har firats några dagar på Resö i norra Bohuslän hos kompisar. Onsdagen bjöd på underbart väder och hela dagen låg vi och slappade på stranden. Efter middagen packade vi lite färddryck, satte oss på flakmoppen och drog ner till hamnen för att dra ut på makrillsfiske! Vi hade inte kommit så långt innan det började gå ganska stora vågor och Felicia (kompisens dotter) ville åka tillbaka. Så vi fick åka in till land och lämna henne hos farmor som befann sig på hamnkrogen för att lyssna på livemusik.
Väl ute andra vändan var det snart dags att kasta fiskelinorna överbord. När man fiskar makrill så använder man en lina med flera krokar och vi guppade inte länge förrän det nappade! Fyra fiskar blev första fångsten och på bara några försök hade vi fått fler än 20st.
Vi gick även i land på Svången, en liten ö med bara en fyr och ett gammalt fyrhus som ligger ut mot öppet hav. Martin och jag hittade en sida i lä där vi satt och njöt lite av solnedgången och det vackra skådespel som ett vindpinat hav ger.
Sist men inte minst så hämtade vi Felicia som nu befann sig hemma hos farmor på Lindö där vi även tvättade av båten liten och jag fick en guidad tur i den gamla fiskboden som tillhör kompisens släkt. Där fanns hummertinor i mängder och en gigantisk sump där de förvarade de tillfångatagna hummrarna levande tills de var dags att äta dem. Västkusten är fantastisk och rensar man bara makrillarna rätt så är det jättegott!
Roy säger att stekt makrill är smaskens. Jag har ett speciellt recept om du vill prova.
Rensa makrillen och doppa den i saltat och pepprat vetemjöl. Sen steker du den och häller över filmjölk, så det blir en sås. Den reder sig själv med mjölet, men filen skär sig, så det blir riktigt gott. Hacka och häll i massor av dill och du har en mycket god anrättning. Servera med nykokt potatis.
Hälsningar "Gullsing"