Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Lördag 10 November 2007 - Kairo

Luxor - Kairo 2007-11-10

Går upp kring halv sex idag igen. Inrikesflyg till Kairo. Jag ordnar förlängning av hotellvistelsen så att jag inte behöver checka ut på eftermiddagen. Jag ska ta flyget 03:45 i natt.

Det fanns flera olika sevärdheter av olika slag att ta sig an idag men jag väljer att bara gå omkring i stan.

Where are you from? Oh, Sweden? Pratar svenska micke bra. Soumalainen? I have friend in Helsinki. You know Estonia? Finland-Estonia very short ride with feluck. Och så vidare.

Feluck.

Under de första säg 500 meterna från hotellet har jag snackat med fyra eller fem personer. Man tror verkligen att de är intresserade. Where are you from? Do you like it in Cairo? Men efter en minut nämner de att de har en butik och säljer hantverk eller något. Det är så det funkar. Som tydlig utsocknes är man ett dollartecken på två ben. Det är svårt att få dem att släppa en. Enklast är att bara fortsätta gå. De vill inte komma alltför långt ifrån butiken, om de har en, samtidigt som du kan möta folk som byter håll för din skull, eller som bara går bredvid och ser dig och börjar prata och följer med en lång väg. Men -- jag har kört med "I'm a backpacker, I don't buy stuff, I don't want to carry more things" och samtliga försäljare har dunstat på en millisekund. Det är som att trycka på en knapp. De vet vilka de kan sälja till.

Jag lämnar östra sidan av Nilen, med moderna shopping-gator (med fasta priser), går över Gezira-ön till västra sidan av Nilen, och plötsligt blir jag inte längre antastad av säljare.

Till slut går jag in i den zoologiska parken. En gång hade den ett namn i världen hörde jag. Nu är det en soptipp. Det är ett skämt. Jag förstår inte vad någon gör där. Det finns ett antal inhängnader med fåglar, kameler och annat. Alla gångvägar och andra ytor däremellan är hemskt nerskräpade. Det luktar illa, mest från avföring från djur. Det är packat med folk. Det mest häpnadsväckande är alla egyptier som slår sig ner, kanske på en filt, och äter picknick, var som helst, på asfalten eller gräset, invid en inhängnad med djur bakom. Det är helt otroligt. Låt mig understrycka att det är rejält smutsigt och skräpigt vart du än vänder blicken i hela parken, och det lukar illa.

Jag ser en vit person i hela parken. Tusentals egyptier. Totalt ser jag absolut max tre vita personer på västra sidan om Nilen under dagen.

Jag har sett mycket sopor, förfall och fattigdom, särskilt i Kairo, dels första dagarna i Kairo, mest från bilen då, dels 10/11 när jag har gått omkring. Jag önskar jag kunde tagit bra bilder. Jag kan väl säga att jag är orättvist snäll mot Egypten när jag inte publicerar några bilder på röran och fattigdomen.

Till saken hör att om man tar en bild och någon misstänker att de blev med då vill de ha pengar för det. Det hör till, men jag gillar inte. Visst, jag kan ta en bild, och jag kan ge pengar, separat, men jag kan inte ge pengar som betalning för att ta en bild på någon, det bara känns fel. Först ta en "bra bild" på en lidande människa, och sedan ge en slant? Nix, kan inte.

En tjej från Nya Zeeland tog en bild på några barn som slogs, i Thebe. De hängde kring vår buss när vi väntade på att alla skulle komma tillbaka. Vissa barn tiggde pengar, andra försökte sälja något. De råkade se att hon tog bilden, trots att hon då satt inne i bussen, och de signalerade genast att de ville ha pengar. En från Kanada tog också ett foto på barn någonstans, inte från bussen, men avvisade dem när de ville ha pengar.

Barn kan också tigga pengar i stället för att vara i skolan, och att leta efter turister som tar fotografier och som sedan säkert mycket lättare ger en slant, det är bara en annan form av tiggeri. Det vill man ju inte uppmuntra kan man tycka. De borde vara i skolan. Men samtidigt, vem tror man att man är när man bedömer vad de behöver?

I File-templet skulle jag ta en bild på en kolonn. En egyptier traditionellt klädd är i närheten men utanför min bild. Vad gör han där? Man tänker att han tillhör lokalbefolkningen. Det ser ut så. Det är svårt att veta. Han kanske jobbar i caféet och har rast. Det finns för övrigt ingen lokalbefolkning på ön; det är en konstgjord liten ö som bara huserar File-templet, så eventuell lokalbefolkning är lika konstgjord som ön. Han kan ha tagit en egen båt till ön och profiterar så gott han kan på turister. Han kan ha betalat avgift för att vistas i området (det är som sagt mycket billigt för egyptier). Hur som helst, han ser att jag är på väg att ta ett foto, och skyndar in i bilden och lutar sig mot kolonnen och och ler stort. Det känns som att hundra tusen turister har tagit samma bild. Wow, en egyptier som är stolt över landets tradition, poserande vid en kolonn full med hieroglyfer? Nej, det är en egyptier som vill tjäna pengar på att turister vill ta den typen av bild. Sedan vill han ta bilder åt mig så jag låter honom ta två bilder (dåliga) och jag ger honom en tia.

Riktigt svårt att hitta någonstans att äta väster om Nilen. Jag tar mig tillbaka till hotell-sidan. Sover några timmar.

Transfer till flygplatsen efter midnatt. Flyg till Aten.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
16 år sedan
Tallinn 2008-05-15
16 år sedan
Pirita 2008-05-14
16 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
16 år sedan
Narva 2008-05-12
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Heidine
Heidine säger om Gullnas bild "Kairo":
Jammen godt dette ikke er ett dagelig syn i Sverige og Norge.
24 november 2007 12:00