Stöd Ukraina

Backabos blogg

Fredag 15 December 2006 - Shanghai
Resealbum: Shanghai igen

Lucia

Vad har hänt sen sist. Varit på jobbet. Varit flera gånger ute på Hong Qiao Pearl market för att köpa pärlor och kalsonger.. Anledningen till att ha varit där flera gånger är att bankomaten valde att inte fungera när jag var där ute första gången. Provade sammanlagt fyra olika automater men fick samma svar i allihopa - Your card is not valid. Därför fick jag inte köpt allt på en gång för man ville ju ha pengar kvar till mat och taxi och slippa gå hem. Första gången köpte jag lite kalsonger också för det började bli kris på den fronten. Det känns bättre att köpa nya än att tvätta de andra på hotellet när själva tvättningen är dyrare än ett par nya. Har dock hittat ett tvätteri inte långt från hotellet som är betydligt billigare så nu lämnar jag in tvätten där istället. Ivarjefall så blev det ett gäng Calvin Klein av yppersta kvalite.

Väl hemma så insåg jag att de borde varit någon storlek större så det var egentligen ganska bra att åka ut en gång till. Så nu har jag bytt till större bekvämare storlek och dessutom köpt lite halsband. Får nog snart passa mig så att vikten inte överstiger 20 kg. Har ätit där ute också, en riktigt bra hamburger resturang finns det där som heter Moon River. Bästa hamburgare jag ätit i Kina - de gör allt själv och man kan få sallad, potatis sallad, coleslaw, pommes till och så gör de egen milkshake. Tog en 200g hambugare med bluecheese och till det potatissallad samt en jordgubbsmilkshake för 70 RMB.

Har även varit och provat kostymen som skräddaren håller på att sy upp. Det är ganska långt till affären så det är bäst att åka dit när det inte är så mycket trafik på vägarna. Men skräddarna gör det inte lätt för kunden. De har valt att inte öppna innan rusningstrafiken och stänger innan rusningstrafiken på kvällen. Det bästa är nog att åka på helgen. Affären är en av ett hundratal inhysta i ett stort hus, så det är mer av ett bås man besöker. Själva tillverkningen vet jag inte var den håller hus, kanske i samma hus eller ivarjefall i samma område. Överdelen satt som ett smäck men byxorna var för pösiga och lite för långa så det skulle de rätta till. Kostymen skulle vara klar igår men då det blev lite sent på jobbet så åkte jag aldrig dit.

För ett par dagar sen mötte jag ett 30-tal jultomtar körandes 15 stycken motorcyklar med sidovagn under en av de större vägarna.. kändes liksom lite fel.

Inget luciafirande, men Larry Cai på jobbet tyckte det inte var mer än rätt att alla på Ericsson skulle veta vad vi firade i Sverige den 13:e så han skrev "idag så klär flickorna sig i vita nattlinnen, sjunger och har ljus i håret. Pojkarna klär sig i pyjamas och håller en stjärna på en pinne"

  • Dela med andra:    

    Skriv kommentar
    Arkivet
    Visa alla

    Senaste inläggen

    Ankomst
    12 år sedan
    1:a helgen
    12 år sedan
    Mitt i veckan
    12 år sedan
    Lördagskväll
    12 år sedan
    Lucia
    12 år sedan