För några veckor sedan bestämde jag mig för att verkligen se hur Londons finaste privata trädgårdar ser ut och med gula boken eller The Yellow Book från The National Gardens Scheme i högsta hugg och en ordentlig tidsplan från Journey Planner besökte jag fyra trädgårdar en alldeles vanlig söndag i London.
Jag börjar med Eccleston Square som ligger nära Victoria Station och är en privat trädgård men som mer liknar en park och är stor som ett helt kvarter med sina över 12 000 kvadratmeter. I vanliga fall är denna park låst och enbart 270 hushåll har nyckel till detta paradis med bersåer, växthus, spännande rabatter och små slingrande stigar. En lång kö till ingången ringlar längs gatan och en amerikansk man berättar att han väntat i flera år för att få se den här trädgården. Han har gått förbi där flera gånger men den har alltid varit låst. Väl inne inser jag att detta måste vara ett paradis för alla som har nyckel. Vackra rosor har fått klättra upp i träd och vid en första anblick ser det som rosenträd. En familj sitter vid ett av borden och äter sin lunch medan vi besökare promenerar förbi.
Jag tar mig vidare med buss till Brixton Water Lane där två trädgårdar bredvid varandra har öppet. Jag köper en dubbelbiljett och börjar i nummer 62 med massor av vackra krukor och ett fantastiskt växthus. En vacker mur omgärdar trädgården och rabatterna prunkar av blommor i milda färgnyanser. Plantor säljs och jag får stoppa mig flera gånger; trots allt så är det ganska svårt att
flyga med plantor. Det är ganska många besökare allt från släktingar, grannar, vänner och trädgårdsentusiaster som jag. Känner mig välkommen.
I trädgården bredvid känns det som om man kommer till en sommarfest hos en familj. Tygvimplar vajar mellan träden och ett bord som dignar av olika bakverk står centralt på gräsmattan. Barn från båda husen berättar vilka slags kakor som finns och vem som bakat vad. Jag väljer en vallmokaka och en sponge cake d v s sockerkaka med grädde och sylt. Slår mig ner på gräsmattan och bara njuter av härlig trädgård och trevliga människor.
Promenerar i tjugo minuter till Half Moon Lane och där hittar jag ingången till trädgården genom garaget. Där innanför gömmer sig en väldigt väldesignad och flott trädgård. Husets katt har tröttnat på alla besökare och dragit sig undan i en rabatt och bildar tillsammans med den omgivande grönskan ett vackert stilleben. Får idéer för hur man skulle kunna odla fikonträd och ser en väldigt fin pergola med vindruvor.
Klockan är fem och jag inser att jag inte kommer att hinna med de två andra på min lista. Jag har helt enkelt haft för trevligt.
För alla trädgårdsentusiaster finns det en bibel – The Yellow Book som i början av varje år ges ut av The National Gardens Scheme. I denna publikation med 744 sidor finns det 3700 privata trädgårdar i
England och
Wales som har öppet för besök. Boken kostar 10 pund och man kan beställa den från
http://www.ngs.org.uk Boken har olika avsnitt och man kan se vilka trädgårdar som finns i ett område, leta efter en speciell trädgård eller se vilka trädgårdar som har öppet vid ett speciellt datum. Varje besök kostar 3-4 pund och pengarna går till välgörenhet.