Stöd Ukraina

Makes blogg

Tisdag 6 Maj 2008 - Stockholm

Längtar tillbaka till lugnet

Hej

Efter en vecka på jobbet längtar jag tillbaka till lugnet i Thailand. Resan var en bra erfarenhet, och jag kom till insikt hur och var jag eventuellt kunde tänka mig bo som pensionär på vinterhalvåret. Det är absolut inte ett område med tjusiga hus med enbart skandinavier!! Så mycket skvaller och avundsjuka som det fanns på flera av dessa områden och så många som inte var nöjda med sitt husköp och framförallt inte med servicen.
Det finns redan överproduktion av boende i Thailand, åtminstone i Hua Hin med omnejd. Många stora hus står tomma och är till salu eller kan hyras. Mitt råd till alla som inte har vistats i Thailand annat än på hotell på någon tjusig ort är att ta en billig flygbiljett och hyr bostad och se det riktiga Thailand.
Allt är inte så tjusigt, framförallt inte på områden där de bor fler fattiga thailändare. De har sina plåtskjul och naturen omkring är full med skräp.
Men naturen, tryggheten och de vänliga folket överväger, även om jag kan skönja en förändring även där. På området vi bodde på ca 6 km utanför city var det tre inbrott i husen på dagtid. Jag gick långa promenader och många var de thailändare som hälsade glatt men viss kunde jag även se sura miner. Eller kanske förvåning, varför springer den tokan varje morgon. Jag såg aldrig en Thailändare jogga.
Maten är ju som bekant god och du äter absolut billigast på gatustånden om du enbart klarar dig på Thaimat. Jag lagade mycket själv, fläskfilen kostade 10 kr och kyckling ungfär lika mycket. Det som var dyrt var ostar och alla mjölkprodukter. Jag hittade tom riktigt god rågbröd på Shoppingmall i city.
Det finns mycket att se i Thailand och det billigaste och smidigaste sättet att ta sig fram är en moped. Glöm inte hjälmen, det är lag på att föraren måste ha hjälm, särskilt turister kollas och bötfälls. Trafiken är stundom kaotiskt så ta det lugnt inte minst för att det är vänstertrafik och folk svänger hejvilt utan att se sig om och kör även mot färdriktningen.
Det var allt den här gången återkommer då minnerna åter väller fram. Ha det bra alla resglada!

Marjo
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet