Stöd Ukraina

Kin82s blogg

Måndag 13 Oktober 2003 - Phnom Penh

Lång väg till Kambodja

Oj vad mycket som har hant... sitter i Kambodjas huvudstad Phnom Phen nu, pa ett litet internetcafe precis intill vart guesthouse. Varldens mysigaste terass, precis vid en sjo sa utsikten ar underbar. Kan ju borja med att skriva om resan hit... i lordags morse gick vi upp vid sex for att hinna med bussen vid sju. Sen akte vi VIP buss till Kambodjanska gransen. Stannade vid en restaurang dar dom som inte hade kunde skaffa visum. Den resan gick latt, forst visade de en film och sen gick det bra att sova ... tog ett par timmar. Sen fick vi ga genom gransen, forst visa passet och fa stamplar, sen ga over till Kambodja och sen fylla i inresepapper och sadar. Innan dess hade vi fatt reda pa att en bro hade gatt sonder och fick darfor vanta med minibuss. Istallet fick vi ta en pick up jeep och sitta pa flaket, tror vi var tretton stycken totalt med all packning. Fast det var skoj! :) Blev lite varre nar vi fick reda pa att annu en bro gatt sonder. Efter en dryg halvtimme kom vi fram till den forsta bron, dar det var fullt kaos, bilar overallt med manniskor som satt fast. Sa vi fick ta var packning och sen for att komma over till andra sidan aka sma batar, eller rattare sagt sma urholkade flytande plankor som kandes som att dom skulle valta hela tiden. Fast det var en kul upplevelse det ocksa! Pa andra sidan fick vi vanta i over en halvtimme pa nasta pick up... spelade lite Yatzy med massa barn som publik. Barnen ar otroligt sota har, kan inte sluta vinka och le mot dom! :) Med nasta pick up borjade de jobbiga vagarna... det ar sandvagar med stora gropar overallt, hemskt egentligen da detta ar enda sattet att ta sig in i landet pa land. Nasta bro fick vi ga over och sen vantade var lilla buss (med ac som tur var) som tog oss till Siem Reap pa fyra timmar. Det ar en stracka pa ungefar 10 mil kan jag gissa, ibland fick vi kora i ca 15 km/h bara pga av groparna. Hemskt, men vyerna var fantastiska - risfalt overallt, riktigt fint var det. Nar vi kom fram akte vi direkt till ett guesthouse, Angkor Grand... nastan som ett hotell for $5 natten! Med pa resan fanns tva engelman, JJ och Henry som vi satte oss ner och at med. Vi bestamde att vi skulle till Angkor Wat och se soluppgangen dan efter, sa det blev att sova direkt. Efter fyra timmars somn gick vi upp och fick da varsin moped med chaffor. Dom tog oss sen till templet, riktigt mysigt. Efter det akte vi till nat berg en bra bit bort och gick en liten trekking tur upp till ett fint vattenfall dar vi badade. Sen akte vi till the Lady Temple, efter det sag vi nat lite mindre tempel och sen akte vi till Ta Phrom. Det var det absolut grymmaste, stora trad och rotter overallt... vid ett stalle i templet spelade de in Tomb Raider. Traffade en polis som bott i templet fem ar i rad (han sov dar iaf) och han hade fatt traffa Angelina Jolie och dom som var med dar. Efter det templet akte vi till annu ett tempel, men da var vi sa trotta sa vi ville bara tillbaka. Hela dan nar vi akte med mopederna var underbart, akte genom sma samhallen dar folk bor i hyddor. I slutet, nar vi var pa vag tillbaka sag vi nagra apor med sina ungar pa vagen...hihi :) Tillbaka pa guesthouset tror jag att jag tog den basta duschen nansin i mitt liv... var tvungen att slanga trojan jag haft pa mig sa sunkig den var! haha! *urrrk*

Pa kvallen efter lite vila akte vi med vara snalla kambodjanska mopedvanner tillsammans med JJ och Henry till en restaurang. Sen akte vi vidare till Martini, en nattklubb. Riktigt intressant, forst fick vi knappt komma in for att de inte hade bord nog. Vi sa att vi kunde sta, men sa efter en stund fixade dom det anda. Val inne forstod vi varfor, efter typ fem latar var det 'relaxing time' da alla kambodjaner gick och satte sig vid sina bord. Vilken kulturkrock, men det var riktigt skoj att vara dar... dom spelade nastan bara kambodjansk musik, dock dels bade techno och pop! haha :) Efter ett par timmar akte vi tillbaka och sen blev det efterfest pa mitt och Petras rum. Vi spelade lite yatzy med JJ och Henry. Det blev 45 minuters somn efter att ha haft Henry tjatandes om att han ar skadespelare, kanner massa folk i London dar dom bor och att han ar kompis med Justin Timberlake. Han spelar gangster i en serie pa ITV, hihi! Ska kanske traffa dom i London sen :)

Sa imorse da... gick upp klockan fem, for att sen aka buss till expressbaten hit till Phnom Phen. Den kostade $24 men jag tror det var vart det med tanke pa vagarna har. Lite scary med alla dollar forresten, dom forsvinner snabbt! Men nu bor vi billigt iaf... dom raggade upp oss nar vi kommit av baten och fick aka moped till ett guesthouse forst, Same, Same, But different (det basta uttrycket nansin har nere, haha, passar till allt) fast det var ganska ruttet sa vi fick aka vidare till det vi bor pa nu - Green Village. :)

Ikvall blir det fest igen, Petra fyller ar sa det blir inte somn pa ett bra tag. Lite jobbigt, innan nar vi lag och vilade i rummet blev det sa extremt varmt darinne sa efter ett tag fick jag riktigt panikangest och ville bara darifran. Laskigt, fick ga ut och lagga mig i en hangmatta efter att ha tagit en kalldusch (i och for sig har vi inte haft en varm dusch sedan forsta hotellet i Bangkok, haha)! Kanns lite battre nu men jag vet ju att det beror pa somnbrist och vatskebrist sa det ar lugnt... jag blir bra snart igen :) Fest ikvall sa det ska bli kul! Killarna som tog oss till guesthouset ska festa lite med oss hoppas vi, Tom and Jerry, James, Ali :)

Massa detaljer och sant man vill skriva, men jag orkar inte det just nu! Far skriva mer senare... vi ska gora en del grejer har runtomkring sa da far jag massor mer att skriva om. Pa fredag aker vi till Vietnam iaf! :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Resfeber
16 år sedan
Hemma igen
16 år sedan
Back to Europe
16 år sedan
San Francisco med fest och shopping