Kunglig födelsedag firas med shopping
5/12 kl 23.00 thailändsk tid (17.00 svensk tid)
Idag är det kungens 80:onde födelsedag. Kungen här i Thailand är näst intill något heligt. De har stora belysta bilder av kungen överallt, och det är straffbart om man skulle göra sönder en bild på kungen. Han finns ju på sedlarna också så på alla krogar och restauranger får man alltid tillbaka växeln på ett silverfat eller i en pärm eller så.. Som jag berättade tidigare så när man går på bio visar de ett bildspel med kungen där man måste stå upp i biosalongen för att visa sin respekt. Och idag ska man visa extra mycket vördnad inför honom. All alkoholservering är förbjuden, så alla barer är stängda. På Jungceylon har de orkester, uppträdanden och vattenshower hela kvällen till hans ära. Fyrverkerier och alla ska ha en gul tröja på sig.
Jag, Joanna, Nat och Å hade bestämt oss för att shoppa. Vi var på ett ”shoppingcentra” i något som mer likande en plåtlada där det tydligen mest bara var thaiar som handlade, så det skulle vara bra priser. Fanns alla möjliga kläder! Å köpte några snygga klänningar för mellan 200-300 baht (40-60 SEK) och jag köpte ett par lågskor för 100 baht (20 SEK) och lite underkläder. Sen gick vi vidare till en shoppinggata med mer partykläder :) Hittade ett linne där som jag prutade ner till 90 baht (18 SEK) och min efterlängtade stringbikini för ynka 200 baht (40 SEK). Så nu ska jag ut på plajan! Det är kul att shoppa med thailändskor för de vet vad som är rimligt att betala, så nu har jag lärt mig lite mer tills när systrarna kommer ner med shoppingplånboken ;)