Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Fredag 8 Augusti 2014 - East Glacier Park
Resealbum: Klippiga Bergen

Kronan på kontinenten

Jag ska tillbringa flera dagar i yellowstone men nu när jag befann mig i norra delen av parken och så nära en annan park som möjligt gav jag mig iväg på en avstickare upp mot canadagränsen i Montana. Där ligger Glacier nationalpark som jag ville ge ett besök. Vägen dit var lång och jag visste det skulle bli mycket tid i bilen idag. När jag kom fram Kl 14 hade jag suttit 8 timmar och kört med några få tank och vilostopp. Montanas natur liknar mycket wyoming´s så det var även här mycket prärier samtidigt som jag hela tiden hade klippiga bergen på vänstra körsidan. En och annan bonnhåla körde man igenom också och bland annat fick jag väja för en häst som gick i höger körfält i ett litet samhälle någonstans i ingenmansland.

Väl framme befann jag mig nu bara någon mil från Canadagränsen då denna park även går in i grannlandet, dit ska jag dock inte. Glacier nationalpark ligger beläget i klippiga bergen och är känd för sina vackra sjöar uppe bland bergen och så förstås sina glaciärer. Parken kallas också för "crown of the continent" eller kronan på kontinenten för sitt njutbart fina landskap. Glaciärerna är det tyvärr inte många kvar av i parken som från början hade 150 glaciärer för 100 år sedan och nu är det bara 25 kvar. Om 5-15 år tror man den sista glaciären försvunnit ur parken med anledning av klimatförändringarna.

Genom parkens östra och västra sida går en väg döpt till"going to the sun road" eftersom man åker uppför väldigt länge innan det går nedför igen. Dom är bra på att hitta på finurliga namn på saker och ting här borta. Jag hann med att se lite av denna park idag, bland annat 3 vattenfall som låg i nära anknytning till varandra. Några sjöar har jag också fått se. Sjöarna är som sagt kända för att vara vackra och de får härliga färger av smältisen och ser ofta väldigt klara ut i vattnet. Med de pampiga bergen som bakgrund kan det mycket väl vara här jag får med mig de finaste korten ifrån. Djurliv finns det också varav det varnas extra för grizzlybjörnar som kan vara farliga. Idag har jag stått öga mot öga med bergsgetter och rådjur.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet