Det börjar dra ihop sig för avfärd till
Sri Lanka. Om det nu blir av vill säga.
Jag hade lagt alla planer på att resa åt sidan, eftersom alla biljetter dit ner verkade ha blivit så himla dyra. Då fick jag tips på en alldeles utomordentlig resebyrå, Ceylink, som snabbt fixade fram en helt OK biljett.
Problemet är att jag tänker stanna borta längre än 30 dagar och därmed behöver ett visum. Inga problem, tänkte jag tills jag upptäckte att mitt pass går ut i april nästa år. Passet måste vara giltigt sex månader efter hemkomsten. Alltså, passet får jag tidigast den 15 november, därefter måste alla handlingar skickas till ambassaden och deras handläggningstid är väl så där två-tre dagar. Tidigt den 24 lyfter
flyget från Arlanda. Är detta möjligt, tro?
Nog skulle det vara härligt att få avsluta mitt friår med sol, bad och slippa allt julstök. Nåväl det är väl bara att hålla tummarna för att det ska gå vägen.
Jo, det stämmer nog att Sri Lanka har en plats i mitt hjärta. Jag och mitt barnbarn hade precis kommit hem från Sri Lanka när tsunamin kom.
Tack och lov att vi hann hem, med tanke på att min då 10-åriga sondotter hade för vana att stiga upp tidigt och sticka ner till stranden.
Jag kunde inte annat än vända tillbaka eftersom jag inte kunde få kontakt med alla mina bekanta där nere. Det blev en resa i nästan tomma plan och med sextio kg övervikt med förnödenheter. Flygbolagen sa inte ett pip om övervikten. Jag och mina vänner, som turligt nog var oskadda, packade en Van full och åkte till Arugambay på östkusten. Det är en fiskeby som i det närmaste var utplånad av tsunamin.
MVH
"Gerbos" Gerd
Hoppas att allt ordnar sig med visum och pass. Du måste älska Sri Lanka mer än något annat. Jag vet att många drabbades av Tsunamin, har du gjort några hjälpinsatser eller bara semestrat. Vi har själva besökt Sri Lanka en gång , bodde då i NeGombo. Jag tyckte ön var mycket vacker då vi gjorde en tre-dagarstur runt inne på ön. Besökte b.l.a Tandemtemplet i Kandy. Vi var två veckor på Sri Lanka.
M.V.H 368577 ( Jan-Olof )