Kinesiska muren! Jag har bokat en plats för en tur till Jinsaling, en av ett antal olika ställen att besöka muren. Vi lämnar vandrarhemmet i en minibuss 06:30, byter till en större minibuss med flera besökare, och fortsätter för en resa på totalt ca tre och en halv timme till Jinsaling. Mycket smärtfritt faktiskt. Sedan femton minuters promenad innan man kommer upp på muren. Totalt kommer det att bli kring 10 kilometers vandring.
Mycket snart börjar det regna så smått. Prognoserna sa ingen risk för nederbörd vad gäller Beijing men även där börjar det regna på morgon fick jag höra senare. Jag är glad att jag i sista stund bytte ut shortsen i väskan mot en jacka innan vi lämnade Beijing.
Jag lämnar övriga när vi går upp på muren. Jag vet inte varför de hängde kvar. Några är framför mig också.
Den här delen av muren är inte restaurerad. Det är inte den stereotypiska bilden man har i huvudet av muren, sex meter bred och symmetrisk. Här är det i stället helt orört, förfallet genom hundratals år, med lösa stenar. Delvis är det inte ens trappsteg. Det är riktigt brant och det finns inga moderna säkerhetspåbyggnader av något slag. Vissa sträckor har bara en smal mur som man går ovanpå utan murar på sidorna; ramlar man kan man falla långt.
Jag investerar tidigt i en regnrock av ponchostil som vissa går omkring och säljer och det var ett klokt val. Jag var redan blöt och det fortsätter regna -- det regnar hela resten av sträckan. Molnen är låga och man ser inte långt. Jag köper också en fånig t-shirt av trevlig mongolisk tjej (som berättade om genvägar i skogen och hennes familj, och ville givetvis sälja souvenirer), och det var skönt med en torr t-shirt efteråt.
Vi äter lunch vid slutstationen och åker tillbaka till Beijing.