Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Lördag 19 April 2008 - Peking

Beijing 2008-04-19

111 dagar till OS! Folk bangar till slut så jag drar ensam till olympiska parken där "Bird's Nest"-stadiumet är beläget. Det arbetas runt om hela området. De filar fortfarande på t-banenergångarna för den nya t-banelinjen. Höga stängsel och vakter håller folk på avstånd från tomma och dystra ytor med vägar, nyplanterade träd och andra platser där arbete pågår. Flera arenor ligger i närheten, bland annat simbassänganläggningen som har väggar som påminner om vatten.

Turister flockas vid stängslen för att fotografera Bird's Nest. På en som jag tolkar det nybyggd avfart, som är avspärrad, samlas besökare för att man får en bra vy av den stora arenan, över stängslen. Jag går upp där jag med. Tio minuter senare är polisen där och kör bort allt folk.

Det här är längs genomfartsleden precis söder om arenan. Den har åtta filer i båda riktningarna. Soligt, 25 grader. Soligt i Beijing innebär som ofta vit himmel. Smog. Man ser fem hundra meter. De pågår vissa sportaktiviteter i vissa arenor nu före OS. De går under namnet Good Luck Beijing. Passande.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
16 år sedan
Tallinn 2008-05-15
16 år sedan
Pirita 2008-05-14
16 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13